andai ini takdirnya utkku

Thursday, December 20, 2007

Aidil Adhaku yang suram~

Assalamualaikum

Seperti dua tahun lepas (tahun lepas aku beraya di kampungku) aidil adhaku di sini agak suram bagaikan tiada perayaan, tiada kedengaran tahmid dan takbir kalau tidak on Tv dan radio, sunyi sepi dek kerana dua lagi jiran kami pulang ke kampung masing-masing. Hanya tinggal kami sahaja yang menjadi penghuni setia di perumahan ini. Barangkali jiran-jiran non muslimpun mungkin mengambil kesempatan untuk pulang ke kampung masing-masing sunyi sepi.

Memandangkan kesihatanku yang kurang sihat tiada apa persediaan yang aku buat, tiada rendang dan sebagainya lagi. Tahu-tahu sahajalah orang asthma bila penyakitnya datang tidak mungkin untuk melakukan kerja-kerja rumah melainkan aku rehat memanjang tapi bila dah sihat jangan harap aku nak memanjakan diriku. Lebih baik aku merayau ke halaman rumah melihat pepohon hijau dan bunga bungaanku. Tetapi petangnya setelah aku makan madu khaula aku terasa sihat demi kasih kepada suami dan anakku di bantu oleh mereka aku memasakkan jugak mereka nasi ayam. Hafiz memang gemar makan nasi ayam,kalau boleh hari-haripun dia nak suruh aku masak. Sayunya hatiku bila dia dah ke asrama nanti..walaupun dia akan pulang seminggu sekali tetapi sebagai ibu aku sedih sangat, kerana sekolah tahfiz belum tentu boleh pulang seminggu sekali kerana banyak program dan aktiviti.......tetapi redhalah wahai aku.........

Biasanya kalau anak-anak Kelantan yang berada di rantauan akan pulang bila tiba hari raya biar apapun halangan seperti banjirpun diredah jugak mencari jalan alternatif untuk sampai ke destinasi yang di tuju, apa lagi bila tibanya hari raya korban. Tetapi tidak bagiku, biarpun hati meronta ingin pulang bersama keluarga tetapi sabarlah duhai hati keadaan yang tidak mengizinkan. Bukan pulang untuk makan daging korban( kat sinipun ada daging yang di beli kat pasar tani cuma bukan daging korban aje) tetapi ingin bersama mereka melihat kemeriahan hari raya di sana. Tetapi di sini solatku pun di rumah hanya bertemankan takbir di TV.

Itulah bezanya suasana hari raya di bandar, meriahnya suasana di desa, pagi-pagi lagi kami sudah bertukar juadah, sudahnya di rumahku berbagai-bagai jenis juadah ada. Jiran-jiran kami bagaikan saudara mara, susah senang saling tolong menolong. Tapi di sini tidak dapat aku rasai suasana seperti itu.

Akhirnya............

Selamat menunaikan ibadah korban untuk teman-teman semoga ibadah korban kalian di terima Allah. Berkorban untuk segalanya demi Allah dan Rasulnya demi agama islam yang tercinta. ALLAH HU AKBAR ALLAH HU AKBAR ALLAH HU AKBAR..........



2 comments:

aidil adha saya juga suram...sy gagal dapat KPLI..nampaknya cita2 tertangguh lagi... :(

xapa ler Luna bersabar ya...ada lagi yg lebih suram..kawan akak iaitu cikgu wan kehilangan anak perempuannya akibat kemalangan...al fatihah......