Friday, March 14, 2008

hari ini







pokok lalang...biarpun di tiup angin tetapi akarnya tetap teguh.....


Assalamualaikum

Dek kerana tiada idea untuk menulis blog ini ku tinggalkan sepi bagaikan tiada pemiliknya. Sebelum dan selepas pilihanraya adalah hari yang paling sibuk dalam hidup aku. Bukan sibuk berkempen( blog ni bebas dari isu politik kalau kat Nuriman wordpress tu boleh cerita apa saja) tetapi kepulangan anakku dari asrama, kesibukan dengan melakukan tugas-tugas harian, pulang ke kampung bertemu ibu bapa tercinta. Aduhai duk pi mai pi mai terkejar pulang ke kampung dan pulang semula ke sini dalam masa tiga hari memenatkan badan, tidak cukup tidur dan sebagainya. Tetapi rasa gembira sangat kerana dapat bertemu ayah dan ibu. Pulang dari kampung di beri ubi badak,pisang dan kalau boleh semuanya nak di beri,tak nak ambik bimbang takut kecik hati pulak..mahu tak mahu ambik jugaklah biarpun bersusah payah membawanya.......

Hari ini tanpa di sangka ada beberapa orang di luar pintu pagar rumah dengan membawa mesin rumput, gergaji dan lain-lain tercegat di hadapan gate rumahku, kebetulan Hafiz dan ayahnya sedang bersiap-siap pakai kasut untuk ke pejabat. Hafiz kena ikut jugak oleh kerana di sini agak jauh masjid untuk dia bersolat jumaat, selalunya kalau cuti begitulah dia akan ikut ayahnya untuk bersolat jumaat.
Ni rumah no 6 ya? salah seorang menunjukkan satu surat kebenaran untuk potong rumput( Allah tak payah minta kebenaran kami izinkan) ini arahan dari pihak majikan alhamdulillah tak payah pening kepala nak fikir tentang rumput, pokok dan lalang.

Tengahari tadi pulak suamiku sms memberitahu yang rumah ini boleh di sambung kontrak untuk dua tahun lagi allhamdulillah, tak payah nak fikir tentang pindah lagi biarpun sebelum ini aku sudah merisik khabar rumah di Sentul tetapi mungkin belum tiba masanya untuk aku berpindah ke sana, bukan nya senang nak berpindah, biarpun nampak barang tak banyak tetapi bila di kumpul-kumpul banyak jugak. Tetapi memang ada hasrat hati untuk berpindah ke sana memandangkan ingin berdekatan dengan anakku.

Tak sangkanya kami tinggal sini dah hampir tiga tahun, hari ni baru nak datang potong rumput? alahai kenapalah tidak sedari dulu lagi? di saat kaki tangan aku naik kematu kerana beriadah mengunting rumput hari ini barulah ada rezeki. Tak apa terima kasih, tu pun di kira rezeki biarpun di laman rumahku di longgokan dengan pokok yang masih belum di angkut, kalau tidak nak harapkan kami entahlah.....alhamdulillah.....


0 comments: