Sunday, February 28, 2010

islam itu bersaudara

Pagi semalam pergi ke majlis forum maulidur rasul, panelnya ustaz Ghazali yang selalu keluar di suara mimbar di radio Selangor dan seorang panel entah lupa pulak namanya. Kebetulan Kak Ayu tak dapat pergi semalam tu rasa tak seronok sangat. Kak Awwa terpaksalah pergi awal dengan suami. Kalau tidak tak ada nak parking. Selalunya dia parking kat bawah pokok di luar surau kalau dia pergi sorang-sorang. Bukan nak cerita apa, tetapi entahlah kekadang kita ni rasa terasing sangatlah di sini. Yalah setakat tegur duk tang mana, datang dengan apa biasalah.

Kak Awwa kata kat suami kalau hari minggu tu pergilah solat jemaah di surau atau masjid. Dah di sini ada peluang dan kemudahan. Kalau hari kerja payahlah nak pergi,dah lah pukul 9.00 lebih baru sampai rumah. Di PJ lainlah dekat ngan KL jam 6.00 dah sampai kat rumah. Duk sini jauhlah. Tetapi apa nak buat dah takdir macam ni, apa nak di katakan lagi. Mungkin di sini lebih baik dapat jugaklah pijak kaki di surau atau masjid.

Malam tadi suami pergilah solat maghrib dan isyak di surau. Adalah kuliah maghrib, tu yang balik kul sepuluh lebih tu ada jamuan maulud. Suami Kak Awwa pun bukan boleh makan seperti dulu dah atas nasihat doktor, nasi cuma tiga cawan dalam sehari sahaja. Tu pun Kak Awwa ukur dengan cawan paling kecil sekali. Banyakkan makan sayur dan buah. Dia bawak balik nasi beriyani malam tadi nak makan kat sanapun tak habis makan sorang-sorang banyak jugak.

Dalam kuliah maghrib tu adalah di selitkan ceramah-ceramah tentang kelahiran nabi kata suami. Kak Awwa pula malam tadi basah mata tengok halaqah. Tak taulah rasa bergetar dan air mata laju je. Banyak yang Kak Awwa fikirkan.....

Bila suami pulang dari suraupun Kak Awwa masih menangis. Dah dia balik dia ceritalah pulak, dia lagi sedih. Kak Awwa tanya dia apasal lak sedih. Yalah kita macam orang asing, kata islam itu bersaudara. Ustaz kata sebagai tanda persaudaraan lepas berselawat peluklah jemaah. Tetapi dia cuma peluk ustaz je. Kak Awwa kata buat apa nak peluk-peluk sekarang ni H1N1 nak mai balik dah, biaq p la orang tak peluk pun. Lagipun kita orang baru dalam jemaah tu mungkin depapun rasa cuaklah kot. Di sini bukannya Kelantan atau Kedah. Kalau orang baru pindah depa pakat mai tanya khabar, kalau mek Kak Awwa siap ajak makan nasi lagi anak beranak meraikan jiran baru. Depa dah kenai lama tu la depa peluk-peluk sebab tanda persaudaraan dan persahabatan hidupkan sunnah nabi. Kalau kitapun orang tak kenal tak kan nak peluk-peluk.

Kita nak pergi tutup ilmu bukan nak suruh orang peluk kita. Tetapi tu lah kan tak boleh nak kata jugaklah bila tengok orang semua salam peluk tentulah terasa kita sorang je asing. Erm macam alien ke kami ni hehehe. Macam tu lah nasib OKU cuma orang senasib je yang faham.

Kak Awwa selalu cakap kat suami tegur-tegurlah orang sama, tetapi dia seorang pendiam. Sedangkan Kak Awwa suka bertegur sapa dan bukan mengharapkan orang dulu yang menyapa kita. India sebelah rumah pun jadi kawan. Kalau nak kata India lebih baik nanti ada orang marah pulak. Tetapi itulah hakikatnya jiran Kak Awwa. Yang Melayu tak nampak muka melainkan Kak Ayu. Tapi ok sikitlah dari duk PJ dulu tak kenal orang langsung.

Tinggal di mana-manapun pandai-pandailah kita bawa diri. Di PJ rasanya kenangan manis bila bertemu kawan-kawan, kumpul suatu waktu dahulu. Kalau nak cakap banyak sangat. Kenangan pahitpun banyak juga. Itulah kehidupan. Insya Allah kami akan cuba sesuaikan diri di sini. Tetapi terus teranglah Kak Awwa katakan untuk pergi bertandang ke rumah orang tidak sama sekali. Cukuplah bertegur sapa kalau bertemu. Dengan Kak Amu(jiran India)kami cuma bercakap melalui pagar sahaja. Kalau nak ikutkan semangat kejiranan tu di kampung lagi seronok. Di sini masing-masing sibuk tak boleh nak kata apa. Mungkin Kak Awwa belum biasa lagi dengan persekitaran di sini. Tetapi ketika tinggal di flat BCH semangat ukhuwwah sesama jiran terjalin erat. Itupun banyak warga negara Indonesia. Tak kiralah siapapun asalkan baik dengan kita. Sampai ke hari ini Kak Asmi(orang Boyan) yang tinggal di BCH selalu datang ke sini. Biarlah orang nak kata Indonesia itu dan ini, tetapi alhamdulillah yang Kak Awwa jumpa orang baik-baik. Boleh menumpang di kala susah dan senang.Tak semua orang itu tak baik. Kitapun belum tentunya baik. Lebih baik kita muhasabah diri kita sebelum kita mengata orang itu dan ini....Andai di takdirkan berpeluang Kak Awwa nak balik kampung, nak tinggal di kampung untuk selama-lamanya. Di sini tinggal sementara untuk mencari rezeki. Tetapi kalau tak dapat di elakkan apa nak buat....terima sahaja ler...

2 comments:

x yah peluk2 pun xpe, tegur je pun baik.. lain le kalo ada org yg slm n nk peluk tu kene le peluk gak kan

bersaudara pd maksud ustaz tu di contohkan dgn peluk le tu utk kita fhm ttg akrab mesra.. selain peluk pun bleh gak byk cara..

ERM BETUL2 BETUL HEHEHE...