Thursday, November 29, 2007

~Aksi Hafiz dengan pokok ubi~

Sarat dengan pokok ubi, kalau sesiapa nak mailah ambik rasanya macam nak buang kesemuanya dah malas tengok menyemak mata..tanam rajin makan tak rajin. Tapi kalau ramai-ramai tu enak jugak ya.

~Memang anak ibu rajin hihihi~

~Ni dah terbalik nantilah ada masa betulkan balik, gambar-gambar ni Epel yang ambil ni kalau tak silap masa balik dari Ulu Langat~mekasih Epel hantar gambar nih.........



Tuesday, November 27, 2007

~Nicolekidman perkenalkan dirimu~

Assalamualaikum

Pagi-pagi lagi aku dah ke blog orang, aku ke blog Chef atau novelis terkenal Norzailina tajuknya berkenaan dengan Budin? Siapa Budin? aku lagilah tak kenalnya siapa dia..kerana aku tak ramai mengenali teman-teman blogger,aku tak kenal siapa Uncle J dan sesiapa saja kalau kenalpun gitu-gitu aje, tapi aku kenal KS, Epel, fida, Keshi Musafir Minda itu sajalah kot kerana kami pernah jumpa, yang paling rapat dengan Epellah. Aku sebenarnya bukan tak nak tegur mereka...tetapi entahlah walaupun menyapa di cboxpun kekadang aku segan. Aku suka menegur orang yang menegur aku bukan bermakna aku tidak open orangnya....tetapi entahlah. Tetapi kalau jumpa galak juga aku bercakap huhuhu.

Semenjak dari blogmyway lagi aku kenali nama
Nicolekidman, tetapi aku tak kenal siapa dia kerana dia tidak mahu memperkenalkan siapa dirinya yang sebenar? Adakah dia orang yang aku kenal? kalau boleh aku nak kenal siapa dia yang empunya nama Nicolekidman. Hmm itu sajalah wahai Nicolekidman..perkenalkan dirimu boleh tak? Maaf ya sekadar ingin kenal sahaja........



Sunday, November 25, 2007

~Gambar-gambar yang aku suka~




~Aku ibaratkan blogku ini adalah blog yang paling tak laku huhuhu, entah dari dulu lagi aku dah kata diantara banyak-banyak blog yang aku ada, blog wordpress yang paling aku suka. Sejak dua tiga menjak ni kekawan aku yang sama-sama berblog dengan aku bagaikan semuanya sudah hilang dalam hidupku.Dulu aku ada Fida diorang panggil Baiksss, KS, Keshi ada Epel Ijau dan Musafir ( Epel Ijau ngan Musafir ni kalau tak sibuk diorang datang dan sms dengan ku) tetapi sekarang semuanya sibuk sesangat, kalau dulu kami sama-sama berskype tetapi kini semuanya tiada lagi. apa lagi ym akupun sudah tidak wujud sekarang ini oleh sebab-sebab yang tidak dapat di elakkan. Aku tak berkecil hati biarpun di blog-blog kekawan yang rapat dengan depa bertegur sapa di cbox atau apa-apa box sekalipun. Tetapi aku cuma rasa kehilangan, kemesraan dulu hanya tinggal kenangan....namun aku sentiasa mendoakan semoga semuanya dalam rahmat dan kasih sayang-NYa. Semoga semuanya selamat dan bahagia walau apapun yang mereka lakukan. Maafkan aku teman. Untuk menghilangkan rasa kesunyianku di rumah ku abadikan gambar-gambar ini untuk tatapan diriku sendiri. Kerana hobi aku ni memang suka mengumpul gambar-gambar yang menarik, tak kiralah gambar apapun. Inilah hasilnya. Ada gambar Hafiz lama dan baru.



Sunday, November 18, 2007

~Terapi untukku~

~Unggapan KALAU versi aku~

Seringkali kita berkata

Kalaulah aku tahu ianya hendak hilang sudah tentu aku akan ambil dari dulu lagi
Kalaulah aku tidak kalut tentang GPRS sudah tentunya ianya tidak akan hilang
Kalaulah aku tahu ianya hendak hilang sudah tentunya aku akan ikat talinya di seluarku
Kalaulah aku tahu ianya hendak hilang sudah tentunya sudah lama aku ambil dalam beg kamu

Kalaulah aku tahu ianya hendak hilang sudah tentunya aku tidak akan cuai
Kalaulah aku tahu siapa yang mengambilnya sudah tentunya aku ingin menemuinya
Ahh...banyaknya KALAU semuanya sudah hilang KALAU lagi

Bukankah molek kalau kita berkata Kalau sebelum Kalau begini...

Kalau nak bawak hp jangan lupa ikat talinya di seluar atau pakai saja di leher.
Kalau di atas LRT jangalah tertidur sebabnya zaman sekarang banyak penyamun tarbus
Kalau nak tidur jugak jangan letak hp dalam poket seluar kerana tanpa sedar orang yang tak bertanggugjawab akan menyeluk saku kita tanpa sedar, apa lagi di biarkan talinya keluar dari saku seluar kita.

Banyaknya nak cakap tentang kalau tapi dah tak tahu apa dah...sebenarnya KALAU dah tak wujud dah seandainya semuanya sudah terjadi...tetapi biasalah sebagai manusia biasa kita ini tidak akan terlepas dari ungapan KALAU.



Friday, November 16, 2007

~Selamat tinggal Sek Sultan Alam Shah Satu, tetap dalam kenangan~

Assalamualaikum

Hari ini merupakan hari hari penyampaian hadiah dan sijil berhenti sekolah bagi pelajar-pelajar tahun enam pada tahun ini. Semalam anakku tidak hadir ke sekolah untuk kali yang terakhir kerana demam dan batuk yang agak teruk. Pagi ini dia gagahi jua untuk ke sekolahnya bertemu kawan-kawan dan guru-gurunya untuk kali terakhir, kerana selepas ini mungkin tidak bertemu lagi, maklumlah ada yang bersekolah luar dari kawasan ini.

Tepat jam sebelas sebentar tadi anakku pulang dengan membawa sijil berhenti sekolah dan sewaktu dengannya, bila ku buka fail tertera nama Mohammad Farhan, di luar fail tersebut tertulis namanya "aik kenapa nama Mohammad Farhan nie Hafiz? kena gi tukar ni?" nasib baiklah sekolah dekat aje kalau tidak menjadi masalah buat kami. Biasalah dalam banyak-banyak bertukar pulak.

Hmm...kini Sekolah Sultan Alam Shah Satu dalam kenangan...biarpun hadirnya dia di sekolah tersebut hanya tiga tahun...tetapi kenangan suka duka tetap abadi dalam ingatan. Kepada guru-guru Sk Alam Shah Satu jutaan terima yang tidak terhingga di atas tunjuk ajar kalian yang tidak pernah jemu menabur jasa kepada semua pelajar-pelajar.

Buat anakku Hafiez isikanlah cuti sekolahmu dengan aktiviti-aktivit yang dapat memberi manfaat untukmu. Kalau di ikutkan hati memang terasa sebak bila mengingatkan anakku sudah meninggalkan alam kecilnya...dan bakal melangkah ke alam remaja yang lebih mencabar. Pun begitu sebagai ibu inginkan semuanya terbaik insyaallah....



Thursday, November 15, 2007

~Memori UPSR 15 November 2007~

Bersamaan 5 Zulkaedah 1428 Assalamualaikum Pagi khamis.... penantian setiap ibu bapa yang anak-anak mereka mengambil peperiksaan UPSR berakhir jua, begitu juga dengan aku. Tetapi bagiku tidak terlalu mengharap kalau ada rezeki adalah kalau sebaliknya segalanya aku terima dan aku redha. Bila ku ajukan pertanyaan kepadanya bagaimana dia kata "segalanya sudah lepas ibu terima sajalah apa keputusannya". Wah... bagusnya jawapan darinya.


Sebagai seorang ibu hati berdebar-debar juga bagaimanakah keputusannya? tepat jam 12.30 anakku pergi ke sekolah bagaikan tidak ada apa-apa yang berlaku hari ini. Aku kata padanya nanti Hafizlah yang ambil keputusan kerana ayah kerja ibu ni faham-faham sajalah. Anakku selalu memahamiku itulah yang membuatkan hatiku terlalu sebak bila mengenangkan pengorbanan yang tulus dari anakku ini. Di rumah aku menanti dalam pasrah...tepat jam 1.00 petang handphoneku berdering dan beberapa sms ku terima dari kawan-kawan. Aku melihat di skrin nombor yang tertera dari abangku yang nombor dua menelefonku.... beginilah lebih kurangnya perbualanku dengannya.


Aku..."bagaimana Azmi dapat 5A ke?" maklumlah dia ni biarpun duduk di felda tapi pandai dalam pelajarannya dari darjah satu hingga darjah enam pasti dapat nombor pertama dalam kelasnya..tidaklah seperti anak manjaku ini. Abang.."eh takdelah Azmi cuma dapat.......aje tapi alhamdulillah lah bolehlah berbanding dengan kawan-kawannya di felda ini, Hafiz bagaimana dapat berapa A?." Aku..."Entah.... petang ini baru tahu, ayahnya kerja.....dapatlah berapapun redha saja kalau dia cemerlangpun alhamdulillah kalau sebaliknyapun alhamdulillah". Itulah saja jawapan dariku. Abang..."kalau dapat keputusan nanti call ya"? Err.... Nadia anak Kak Ummi mu pun dapat.......gak." Aku..."Oooo tahniahlah Azmi dan Nadia". Aku melihat pula sms yang ku terima dari Kak Wan..."bagaimana dak Hafiz?"


Selepas itu dari Kak Siti Jineh dari Kota Kinabalu Sabah? "akak tidak menaruh harapan yang tinggi kepada Hadi kerana dia memang tak rajin study mana mungkin nak dapat 5A dia cuma dapat....aje?" Dalam hatiku alhamdulillah....smsnya ku sambung baca lagi...masih jauh lagi perjalanan yang dia bakal tempuhi PMR, SPM seterusnya kalau bernasib baik lepas SPM sudah menjejakkan kaki ke universiti". Insyaallah kata hatiku....... Sms ku terima lagi dari suamiku, Cikgu Ros yang baik hati telah mengirimkan sms kepada suamiku memberitahu keputusan peperiksaan anakku...........pun aku alhamdulillah.."usaha lagi nak insyaallah berjaya walaupun UPSR pertama dan tekahirmu tetapi masih ada lagi yang sedang menanti di hadapan. Jadikan kesilapan yang lalu sebagai pengajaran untuk menempuh hari yang mendatang mudahan cemerlang dunia dan cemerlang akhirat. Ibu redha sayang setiap yang pergi tidak mungkin boleh ber patah balik lagi jadilah ikhtibar buatmu...namun begitu ibu bersyukur kerana ibu masih ada dirimu pengubat duka dan lara ibu".

Tepat jam 8.00 malam suamiku pulang dia memohon maaf kepadaku dan Hafiz katanya handphone Hafiz yang dia pinjam sudah hilang mungkin terjatuh dan entahlah. Hatiku rawan kerana anakku kumpul duit untuk mendapatkan sebuah handphone bukannya nak dapat sesuatu dengan mudah. Itulah hadiah yang aku terima pada tarikh itu kecewa pastilah ada...aku cuba memahami tetapi hatiku berbolak balik mengata itu satu kelalaian. Ya Allah semuanya sudah terjadi...aku marah sedih dan bagaimana sekalipun ianya tidak akan dapat berpatah balik. Nasib baik Allah tidak ambil lagi nyawa yang di pinjamkan kepadaku hari ini. Nasib baik dengan kasih sayangnya DIA masih sayangkan aku..mungkin semua ini ada hikmahnya yang aku tidak tahu.

Maafkan ibu Hafiz kerana tidak dapat mempertahankan segalanya..ku lihat Hafiz tidak berkata apa-apa tetapi sebagai seorang ibu hatiku berbetik yang anakku sedih yang teramat sangat..cuma dia tidak menangis di depanku...tetapi matanya merah bergenang air mata, hancur hatiku hanya tuhan saja yang tahu. Maafkan ibu sayang......
Opsss sorrylah sejak akhir-akhir ini agak jiwang pulak aku nih........

Airmata Ibu

Artist: Siti Nurhaliza

Apakah sebenarnya
Terbuku dikalbumu
Apakah erti linang airmata di pipimu

Ucapkanlah padaku
Tak bisa kurungkainya
Rahsia yang kau pendam itu

Aku hanya menduga
Tidak mampu merasa
Sebenar-benar perasaanmu

Pengorbanan yang kau lakukan
Untuk dewasakan ku
Pengorbanan yang kau lakukan
Untuk dewasakanku
Hanya bisa ditangguing oleh hati ibu

Namun kupercaya
Takkan terlerai kasih
Ikatan ini takkan putus

Telah kau telan lara
Dan terima segala
Dugaan dan badai yang melanda...
Duhai ibu



Sunday, November 11, 2007

~MyBlogLog~

Assalamualaikum selamat malam...

Sudah beberapa hari mybloglogku bertukar avatar dari Ainatul kepada ikon gadis cute anak mek salleh hihihi. Entahlah mybloglog ainatul sudah tak wujud dah setelah paswoodnya hilang begitu saja, akupun sudah terlupa. Rasaku ikon girl tu dah dikira okey dah dari menayangkan gambar sendiri di mana-mana blog yang aku singgah hihihi. Itulah juga yang sinonim dengan worpress aku..apa-apa ajelah tak menjadi problempun kan? Entah kenapa aku suka mempunyai banyak blog..sudahnya aku sendiripun tidak tahu hendak tulis yang mana satu huhuhu. Barangkali orangpun tidak tahu nak baca yang mana satu dah kan? Tidak mengapalah asalkan aku hepi walau apapun yang aku lakukan.

Aku tak tahulah sejak tiga menjak ni hanya bloglah satu-satunya teman aku...serasanya seperti aku kehilangan..entahlah...


Monday, November 5, 2007

~Menantimu~

Assalamualaikum selamat malam.

Janji ustaz dan ustazah yang mengendali kem motivasi tersebut akan sampai ke PJ tepat jam enam petang tadi... tapi sampai kesaat ini tepat jam sepuluh dua belas anakku masih belum muncul. Aduhai hati kenapalah terlalu gemuruh...bagaikan menanti buah yang tidak gugur sudahlah begitu hp anakku di offkan atau sudah kehabisan bateri entahlah. Aku yang gundah gulana menanti dalam debar. Begitulah aku menanti dan menanti bersama sekalung doa semoga kau selamat dalam perjalananmu anakku.


Hatiku terasa bimbang hanya tuhan saja yang tahu apa lagi suami tiada di sisi. Barangkali begitulah hati dan perasaan seorang ibu bila berjauhan dengan anak-anak. Tetapi adakah anak-anak memikirkan perasaan ibu mereka? Kalau di ikutkan rasa geram juga bila aku menelefon berkali-kali tiada jawapan dari anakku. Apakah dia ingat aku tidak bimbang dia lambat sampai. ALLAH hai tak marah...tapi marah-marah sayang. Adakah aku hanya menunggu dalam pasrah? Ya Allah terdetik juga di hatiku andainya dia tidak pergi tidaklah begini jadinya...tetapi itu untuk kebaikan dirinya juga. Kita hanya mampu merancang tetapi Allah yang menentukan. Biasalah kalau hendak buat sesuatu yang baik pastinya ada ujian dan dugaan... redha ya Allah. Semoga Allah selamatkanmu nak. Ya Allah walau di mana saja kau berada semoga kau selamat anakku.

Insyaallah bersambung lagik hati tengah rabak ni jiwanglah pulak....huhuhu....

Alhamdulillah sesudah entry ini aku updatekan anakku sudah selamat pulang tepat jam 11.45 malam....terima kasih Ya Allah...tidak membiarkan aku menanti terlalu lama, terima kasih juga kepada ustaz dan ustazah yang sudi menghantar anakku pulang sampai ke gate~


Friday, November 2, 2007

~Dia sudah besar~

Assalamualaikum......salam hari minggu untuk semua. Hari ini 3 Nov 2007 pagi-pagi lagi anakku bangkit dari tidur bersolat subuh dan bersiap-siap untuk ke kem motivasi di Setiawan. Begitu teruja dia untuk menghadiri kem motivasi tersebut. Begitulah anak kalau sudah meningkat remaja hatinya teringin ke sana sini...sementalah ibunya tidak berdaya untuk membawanya ke sana sini....nak harap ayahnya sekali sekala bolehlah, ayahnyapun sibuk kerja. Dalam hati hanya bertawakal kepada Allah s.w.t sahaja kerana anakku tidak pernah lagi pergi jauh dariku tiga hari pulak tu, kalau dulu motivasi UPSRnya hanya di kolej UIA PJ sahaja tetapi kali ini jauh pula. Selalunya kalau pergi rombongan sekolah tak pernah bermalam, tetapi kali ini dia pergi lama. Tak mengapalah anakku...pergilah sayang ibu doakan semoga dirimu selamat pergi dan selamat balik...semoga segala motivasi yang di sampaikan oleh ustaz dan ustazah dapat di manfaatkan untuk dirimu demi masa depanmu.

Betapa sunyinya tanpa mendengar gelak tawanya. Aku sedar suatu saat nanti dia akan pergi jua dari ku...pergi menutup ilmu...kalau di ikutkan hati memang tidak mahu berpisah jauh..tetapi demi masa depannya aku pasrah dan redha.

Baru sebentar tadi aku menjamu kawanku Lea bersama suami dan anak-anaknya nasi dagang. Walaupun anakku tiada tetapi tetamu mesti di layan sebaik mungkin. Sedikit terhibur aku bila melihat gelagat anak-anaknya bermain kejar mengejar sesama mereka. Sempat pula Lea dan suaminya mencabut ubi dan kait buah mangga. Buah mangga pulak tak pernah putus-putus berbuahnya. Besok tinggallah aku seorang diri sementara anakku pulang pada petang isnin. Suamiku kena berkursus di Sepang selama seminggu. Kalau diikutkan orang seperti aku ni tinggal pula seorang diri di rumah takut juga....tetapi aku mesti kuatkan semangat..berserah diri kepada Allah s.w.t.

~Selamat bermotivasi anakku~

Thursday, November 1, 2007

~Insan Biasa~

Album :
Munsyid : Al-Mizan
http://liriknasyid.com


Jika hati ini rindu pada-Mu
Aku pun pasrah hanya pada-Mu
Terimalah doa dariku, karna hanya engkau
Yang dapat mengabulkan doa dari hamba-Nya

Hamba ini hanya insan biasa
Yang hanya bisa memohon dan meminta
Tunjukanlah kami jalan yang lurus
Bukan jalan orang yang telah engkau murkai

Kami hanya ingin rahmat dan kasih sayang-Mu
karna hanya dengan itu
kami dapat menghadapi cobaan ini