Tuesday, October 18, 2011

nak tukar tudung

Arghhhhhh....dah dia beli tudung pendek ada saja nak tukar dengan kita. Kenapalah ya? tukar sajalah dengan orang lain, bukan jual mahal tp kenapa pulak aku? Apakah dia mengira aku ni senang di pergunakan? Tak kiralah siapapun dia tp KENAPA kena tukar dengan aku?

Wednesday, October 12, 2011

TaKdiR

Dihempas gelombang
Dilemparkan angin
Terkisah ku bersedih ku bahagia

Di indah dunia
Yang berakhir sunyi
Langkah kaki di dalam rencana-Nya

Semua berjalan dalam kehendak-Nya
Nafas hidup cinta dan segalanya

Reff:
Dan tertakdir menjalani
segala kehendak-Mu ya Rabbi
Kuberserah kuberpasrah
Hanya pada-Mu ya Rabbi

Dan tertakdir menjalani
segala kehendak-Mu ya Rabbi
Kuberserah kuberpasrah
Hanya pada-Mu ya Rabbi

Bila mungkin ada luka Coba tersenyumlah
Bila mungkin tawa Coba bersabarlah
Karena air mata tak abadi
Akan hilang dan berganti

Bila mungkin hidup hampa dirasa
Mungkinkah hati merindukan Dia
Karena hanya dengan-Nya hati tenang
Damai jiwa dan raga

Bila sudah jatuh

Kalau kita jatuh tidak ada siapa yang tolong melainkan diri sendiri. Begitu juga kalau tak ada satu senpun dalam tangan hanya kita saja yang tahu. Walau makan nasi kosong dan ikan masin pun di rumah kita hanya kita sahaja yang tahu. Di saat kita jatuh tersungkur memang tak ada sesiapa...tp cuba kalau kita ni kaya raya ramai yang membantu kerana ada agenda tersendiri.

Dunia dunia dunia memang begini...susah nak cari manusia yang ikhlas,adik beradik sendiripun tak ada yang ikhlas...kalau ada yang nak dekatiku hanya kerana nak menjual barang, aku pula kalau ada duit selalu saja cair dengan pujukan. Aku tak suka tak suka tak suka AKU TAK SUKAAAAAAAA...AKU BENCIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII. Astagfirullahalaziim....maafkan aku Ya Allah....

Aku nak buat sesuatu yang orang lain tak tahu...Insya Allah...aku nak mula dari bawah walaupun berdikit-dikit. Aku sudah puas hidup begini mengharap kan bantuan suami(maksudku ingin berdikari). Sebab itulah aku pesan kepada anak aku biarlah hidupmu lebih baik dari hidup ibu, jadi jutawan "senyap"(pinjam kata2 Chef Li) tak apa asalkan jutawan beriman. Wang bukan segalanya tetapi kalau tak ada wangpun tak boleh nak hidup dalam dunia yang serba serbinya mengcekik darah.

YA AKU NAK BERUBAH aku nak "hari ini lebih baik dari hari semalam". Kalau kamu bersyukur Allah akan tambah, Insya Allah......

Friday, October 7, 2011

Sayu Hatiku

Hari ini pergi baca yassin rumah kawan yang hendak ke Mekah esok, rasa sedih rindunya aku ingin melihat kaabah dengan mata kasar. Semoga Allah murahkan rezeki ku untuk ke sana.

Dalam masa yang sama aku rindu sangat kat mek dan ayah aku. Ya Allah rindunya nak balik kampung, abe dah sebulan lebih batuk dan sesak nafas. Makan ubat dan ubat tp tak hilang2 juga. Doktor kata asthma, padahal abe bukannya pernah ada asthma sebelum ni. Ya Allah sembuhkan lah penyakit suamiku. Hanya Engkau sahaja yang Maha Penyembuh.....

Wednesday, October 5, 2011

nasi kosong ikan masin

Tak tau nak makan lauk apa lagi, ayam,daging ikan basah dah tak selera. Sudah tu ikan masin dan ikan bilis juga jadi pilihan. Balik dari mengaji terus ke dapur, siang sayur dan goreng ikan masin. Bila dah lapar sedapnya. Sedap tu kat lidah bukan kat perut.

Bila duk dalam rumah mulut asyik nak makan, nak keluarpun bila tengok jiran2 keluar, bukan apa tempat aku ni banyak kecurian, rompakan di siang hari. Malam ada pengawal berjaga...tp bila siang hari si perampok bermaharaja lela. Bukannya selalu tetapi semalam ada kejadian curi dekat dengan rumah aku di rumah Cina.

Yang duk merampok kawasan ini Indon, pakai kereta curi plat palsu. Apa kejadahlah wat kerja ni,dah lah datang secara haram buat kerjapun haram. Kawan mengaji akupun dah kena samun siap letak parang lagi kat leher, siap arah masuk rumah pulak tu nak ambik barang orang, macamlah barang mak dapak dia punya. Kalau dapatlah lembik di kerjakan....aku sokong sangat kerjakan sampai lembik pastu baru serah kat polis..tp janganlah sampai mati. Orang macam ni tak patut di kesiankan, dah datang sini dengan nawaitu tak baik nak mencuri. Sedangkan masih ramai lagi rakan2 senegara yang duk kerja mencuci longkang, kerja tu lebih mulia dari merompak.....

Sunday, October 2, 2011

mula dengan rutin harianku

Pagi ni mulalah pergi mengaji balik setelah lama bercuti, kiranya beraya sakanlah baru nak mula mengaji. Nak keluar hilux belakang keta aku. Myvi dan van pun ada kat depan. Nak keluar macam mana orang baru dapat lesen P manalah cekap sangat, tiga penjurupun ingat masa belajar je.
Terpaksalah panggil jiran suruh ubah kereta dia sikit...malulah jugak aku sebab nampak macam tak berapa pandai. Tp nak buat macam mana baik aku beringat ...aku takut andainya kereta orang tercalar terkemek ke nanti kena bayarlah pulak.