Saturday, March 17, 2012

Datanglah sayangku

Kenapa begitu susahnya untuk aku mencari idea semenjak akhir2 ini? Ya Allah berilah aku sumber ilham aku minat sangat menulis tetapi apa yang hendak aku tulis?

Saturday, March 3, 2012

Aku tak berdaya

Orang lain bila tibanya birthday ada suami dan anak di sisi, tetapi aku tidak sendirian di rumah. Tiada sambutan atau masakan yang special jauh sekali untuk bawa aku pergi makan2 tempat yang istimewa. Paling tidak dekat Medan Putri yang meloyakan aku, apa tak loyanya hulur je kaki nak turun dari kereta ada taik kucing kat mana2. Dah lama aku tak makan kat Medan melainkan di restoran agak mahal yang agak terjaga kebersihannya. Di tempat lain minta maaflah baik aku makan nasi dengan ikan masin di rumah.

Bukan ini yang aku nak cerita.....


Semalam suami ku pergi opis terus tak balik rumah, dia balik ziarah emaknya di Kedah. Ahad pulang sekejap ambil kain baju kerana isnin pergi berkursus pula di Penang. Last minit baru orang bagitau yang dia kena pergi kursus padahal tiket balik ke Kedah dah beli. tinggallah aku seorang diri di rumah, sedih juga. Ni baru berpisah sementara andainya berpisah buat selama-lamanya bagaimana? Petang tadi pula Hafiz bagitau ada biji2 gatal tumbuh di tangan, nasib baiklah farmasi dekat dengan tempat tinggalnya. Beginilah kalau dah berjauhan sakit demam payah. Aku tak rasa orang lain sanggup berpisah dengan anak, apa lagi anak seorang, aku sudah penat hidup begini. Bukan aku tak redha tetapi aku manusia biasa yang ada perasaan sedih. Aku seringkali berdoa semoga Hafiz dan suamiku di beri kesihatan yang baik.

Thursday, March 1, 2012

40


Bismillahirahmanirahim

Syukur alhamdulillah hari ini 2.3.2012 bersamaan dengan 9 Rabiul akhir, jatuhnya pada hari jumaat yang mulia penghulu segala hari.Genaplah usia aku yang ke empat puluh kalau tengok pada angka aku jadi takut sangat nak menyebut. Tapi kata suami aku takut ke tak takut ke angka itu akan hadir jua dalam hidup aku dan semua orang. Kalau di lihat pada angka memang dah berumur dah aku ni, ubanpun dah memutih dikepala. Itu juga petanda yang aku sudah di beri peringatan oleh Allah. Tapi kenapa aku masih tak sedar2 lagi? Masih lalai leka lagi dengan duniawi. Amal ibadat aku masih kurang lagi.


Hari ini ramai kawan2 yang ucapkan selamat ulang tahun kepadaku tahun hadapan belum pasti lagi, kerana ajal dan maut itu rahsia Allah. Kalau di buat pilihan memanglah aku tak ingin pergi lagi kerana bekalan apakah yang akan bawa nanti? Tetapi ajal maut tidak mengenal tempat, usia dan siapapun kita. Namun aku selalu berdoa semoga Allah panjangkan umur aku dan suamiku untuk melihat Hafiz membesar berumah tangga dan berjaya dalam kehidupan dunia dan akhirat. Kalau di beri pilihan memang hendak memilih tetapi SIAPAKAH KITA INI?

Ucapan selamat hari lahir juga untuk suamiku tercinta yang sanggup berkongsi hidup dengan aku, memberi aku kasih sayang yang tidak berbelah bagi serta menerima aku seadanya. Tak jauh tarikh aku dengan suamiku, 19.2 yang lepas. Alhamdulillah mudahan Allah panjangkan usia kita untuk meneruskan sisa2 hidup sampai ke tua. Tetapi aku tidak tahu siapa di antara kita yang akan pergi dulu. Itu rahsia Allah.......

Ya Allah semoga hadirnya angka 40 dalam kehidupan aku ini akan bertambah keimananku kepadaMu Ya Allah. Aku berjanji akan mencari ilmu akhirat selagi terdaya...selagi aku di beri kudrat untuk pergi ke majlis ilmu. Insya Allah semoga Allah memberi kesihatan yang baik untuk aku dan suamiku amin....