andai ini takdirnya utkku

Friday, November 2, 2007

~Dia sudah besar~

Assalamualaikum......salam hari minggu untuk semua. Hari ini 3 Nov 2007 pagi-pagi lagi anakku bangkit dari tidur bersolat subuh dan bersiap-siap untuk ke kem motivasi di Setiawan. Begitu teruja dia untuk menghadiri kem motivasi tersebut. Begitulah anak kalau sudah meningkat remaja hatinya teringin ke sana sini...sementalah ibunya tidak berdaya untuk membawanya ke sana sini....nak harap ayahnya sekali sekala bolehlah, ayahnyapun sibuk kerja. Dalam hati hanya bertawakal kepada Allah s.w.t sahaja kerana anakku tidak pernah lagi pergi jauh dariku tiga hari pulak tu, kalau dulu motivasi UPSRnya hanya di kolej UIA PJ sahaja tetapi kali ini jauh pula. Selalunya kalau pergi rombongan sekolah tak pernah bermalam, tetapi kali ini dia pergi lama. Tak mengapalah anakku...pergilah sayang ibu doakan semoga dirimu selamat pergi dan selamat balik...semoga segala motivasi yang di sampaikan oleh ustaz dan ustazah dapat di manfaatkan untuk dirimu demi masa depanmu.

Betapa sunyinya tanpa mendengar gelak tawanya. Aku sedar suatu saat nanti dia akan pergi jua dari ku...pergi menutup ilmu...kalau di ikutkan hati memang tidak mahu berpisah jauh..tetapi demi masa depannya aku pasrah dan redha.

Baru sebentar tadi aku menjamu kawanku Lea bersama suami dan anak-anaknya nasi dagang. Walaupun anakku tiada tetapi tetamu mesti di layan sebaik mungkin. Sedikit terhibur aku bila melihat gelagat anak-anaknya bermain kejar mengejar sesama mereka. Sempat pula Lea dan suaminya mencabut ubi dan kait buah mangga. Buah mangga pulak tak pernah putus-putus berbuahnya. Besok tinggallah aku seorang diri sementara anakku pulang pada petang isnin. Suamiku kena berkursus di Sepang selama seminggu. Kalau diikutkan orang seperti aku ni tinggal pula seorang diri di rumah takut juga....tetapi aku mesti kuatkan semangat..berserah diri kepada Allah s.w.t.

~Selamat bermotivasi anakku~

0 comments: