Saturday, March 12, 2011

aku lakukan kerana terpaksa

Ketika di PJ aku begitu takut untuk drive proton yang sudah lama berkubur. Kalau setakat pusing di halaman yang luas tu beranilah, tetapi kalau nak keluar dari pagarpun tak berani.Tetapi satu kejutan yang tidak pernah aku buat dua malam yang lepas, di dalam hujan aku memberanikan diri di temani Hafiz pergi menunggu suamiku yang pulang dari kerja. Aku tawakal malam itu memandangkan suami kebasahan dan dia membawa balik kotak yang agak berat. Nak kata jauh tak lah jugak tp kalau nak bawak barang berat tu memang kejamlah aku kalau tak tolong dia.... lagian diapun bukanlah sihat sangat.

Oleh kerana aku belum masuk kelas amali, belum tahu banyak tentang kereta, aku hanya tahu drive sahaja. Ada ke patut aku tak nyalakan lampu,apa lagi adalah orang hon kat aku, alamak aku terlupa sementalah jalan sini terang berderang hahaha. Mungkin orang tu kata aik awat orang ni terlupa ke. Suamiku tak begitu galakkan aku memandu sebab dia kata aku buat jalan ni seperti jalan bapak aku hahaha. Alhamdulillah adalah seorang jiran yang prihatin kepadaku iaitu K.Haida, dia banyak mengajarku.

Kalau dulu aku begitu segan dengan K.Haida entahlah ...tak kenal maka tak cinta, bila dah kenal baru aku tahu baiknya dia. Di kawasan aku ni memang ada orang yang berpuak. Yang kaya raya berkereta besar, berumah besar pendek kata semuanya besarlah. Itulah yang di panggil kenduri kendara, kalau setakat pakai kencil buruk macam kami ni manalah nak di pandangnya, tak pa tak pa Insya Allah suatu hari nanti aku juga ingin jadi orang kaya(takpe berangan mana tau jadi kenyataan nanti)....tetapi orang kaya yang beriman dan budiman. Apalah hak kita untuk sombong? Semua itu hanya hak mutlak Allah s.w.t, klau Dia nak tarik balik,bila2 masa sahaja Dia akan tarik.Tp tidak K.Haida dia baik sangat. Diapun ada kisahnya tersendiri...dari susah menjadi senang. Bila sudah senang tak lupa orang seperti aku ni, sudi ajak aku mengaji sekali dengannya.

Ya Allah Ya Allah aku ini hambaMu Ya Allah, jangan ada sebesar zarahpun sifat riak dan takbur dalam diri aku ini ya Allah. Kalau ada Engkau campakkanlah hidayah dan taubat nasuha untuk aku ya Allah. Jangan aku ini bersangka buruk kepadaMU ya Allah. Aku bersyukur diatas apa jua kurniaanMu. Engkau berikan aku berbagai dugaan dan ujian dalam kehidupan ini, aku thu kerana Engkau begitu sayangkan aku. Andainya Engkau bencikan aku sudah pasti Engkau biarkan aku hanyut dalam kelalaian. Thank You Allah.....



0 comments: