Monday, October 29, 2007

~OpEn HuoSe di Rumah EpeL

Assalamualaikum...

Semenjak pulang dari kampung minggu lalu aku agak jarang membuka komputer dan berkongsi cerita dengan kalian. Entahlah sejak akhir-akhir ini rasaku bagaikan aku mengejar masa...terlalu sibuk dengan tugasan rumah tangga yang tidak pernah habis- habis. Mungkin itulah sebabnya mengapa aku malas hendak bercerita di sini. Lagipun apalah sangat ceritaku tidak ada apa yang menariknya.

Hari ahad lepad 28.Okt 2007 aku dan famili ke rumah Epel bersama dengan Lea dan anak-anaknya. Walaupun dalam keretanya sarat dengan kami dan anak-anaknya akhirnya sampai juga ke rumah Epel. Ramainya kawan-kawannya tak putus-putus datang. Niat hati pada mulanya hendak berlama di rumahnya..memandangkan mungkin ini pertama dan terakhir kami ke rumahnya..faham-faham sajalah aku ni bagaimana kan.... tetapi kata Lea jomlah kita balik nanti ramai pulak orang seganlah hehehe. Mungkin dia fikirkan aku...memang begitulah sebaiknya. Selepas aku rasa semua yang terhidang( kiranya semua aku makan hari tu...hmm datang jauh-jauh rugi ler tak makan huhuhu...tak malu betul aku ni) kami berangkat balik ke PJ. Sempat pulak Lea berhenti belikan roti dan tart kepada kami..katanya nanti kalau lapar boleh makan lagi untuk minum petang. Hiss..Lea dia buatnya kami macam budak-budak lak hehehe...padahal baru lepas makan di rumah Epel. Di rumahku pun sudah aku masak dan rebus jagung untuk menjamunya...tetapi dia tidak sempat singgah minum petang ke rumahku..memandangkan dia ada dua buah rumah lagi untuk di hadiri. Alah...dia ni kan orang glamer dari majalah..datin mana dia tak kenal semua dia kenal. Sudah tentulah banyak menerima undangan tambah-tambah di KL ni beraya sebulan. Kalau aku masa kecil-kecil dulu beraya dua tiga hari dah habis. Tapi zaman sekarang lamanya beraya. Hmm...adatlah tu hidup di bandar. Di kampung dan bandar jauh bezanya...di kampung rumah selalu terbuka untuk menerima tetamu....tetamu di bandar kena undang kalau tidak tak kenal jiranlah jawabnya.

Beraya di kampungku hari tu hiss...yang tukang masak tak keluar dari dapur...masak dan masak...yang tukang bancuh air tak kering cawan dan gelas, tetapi nasib baik kerana ramai anak dara cucu cucit yang menolong...huihh ramainya tetamu seronok sungguh...ketika inilah dapat berjumpa dengan saudara mara dan sepupu-sepupu yang sudah lama tidak bertemu. Itulah meriahnya beraya di desa.

Kepada Epel dan suaminya terima kasih di atas layanan mesra dan terima kasih nasi kerabu sedap tu dan segala jenis juadah yang banyak terhidang tu. Sayangnya tak ambil gambar. Kepada Lea mekasih kerana sudi menumpangkan kami ke rumah Epel........

Dah habis cerita dah...



2 comments:

ooo..g jln raya ye....best tu