Wednesday, October 31, 2007

~Van sesat N misteri???~

Selasa 30 Oktober 2007

Anakku pergi lawatan ke Kl Tower, Eye on Malaysia seperti biasalah aku bersendirian di rumah. Nak jadi ceritanya ketika balik kampung hari tu dia tertinggal jaketnya...di dalam jaketnya ada kunci yang selalu dia bawak ke sekolahnya. Dah kuncinya tertinggal di kampung aku tak bagi dia kunci pagar ketika ke sekolah. Faham-faham sajalah aku ni bagaimana nak bergerak ke pagarpun aku tak larat...jadinya untuk memudahkan dia jugak aku sediakan dia kunci..tetapi tertinggal pula.

Tepat jam 5.20 petang aku dengar seperti ada orang buka pagar/gate( orang Kelate panggil pagar jah) rumahku tanpa berlengah aku menjenguk keluar tingkap ada sebuah van berwarna putih memasuki halaman rumahku. Seperti biasalah aku cepat menutup langsir dan segala tingkap yang terbuka perlahan-lahan. Takut juga siapa mereka itu begitu bebasnya memasuki halaman rumahku tanpa rasa takut menceroboh rumah orang? Kalau orang lain sudah lama panggil polis dah..tapi aku dalam keadaan bimbang dan takut aku mendiamkan diri biarpun lelaki dan perempuan itu hello...hello di luar sana. Gaya percakapan seperti orang melayu..tetapi yang si lelaki hello...hello kenapa tidak di beri salam...mustahil kalau tersilap rumah. Bagiku kalau orang yang tidak ku kenali datang aku tidak akan tunjukkan diri dan buka pintu. Lebih baik aku diam dalam rumah saja. Sebelum ini aku sudah berpesan kepada saudara mara atau kawan-kawan kalau nak datang mesti bagitahu aku dan telefon dulu.

Selalunya kawan-kawan dah faham bila nak datang mereka call dulu. Aku mendengar perempuan itu berkata takde orang lah dan dia mengelilingi rumahku barangkali mencari kelibat orang. Aku fikir apa masalah diorang ni atau mereka ini kenal dengan tuan rumah lama kami ke atau apa sebenarnya yang mereka hendak dari kami? Aku benar-benar tak faham, memanglah ada juga perasaan hendak bertanya tetapi bimbang pulak kalau sebaliknya yang berlaku...memanglah dalam banyak hal kena berwaspada..zaman sekarang ni bukannya boleh harap sangat...kes tipu suri rumah dan berbagainya lagi. Selepas lima belas minit mereka beredar dengan pagar yang terbuka luas...kalau masuk tadi boleh buka keluar tolong tutuplah. Aku sempat mencatit no plat vannya selepas itu aku menelefon suamiku bertanya kot-kot dia ada kawan yang sesat kat rumahku. Dia kata takde janji dengan sesiapapun. Aku kira orang ni tersalah rumah atau ada masalah apapun aku tak tahu.

Aku menelefon anakku pukul berapa dia balik dari lawatan...katanya dalam pukul sembilan malamlah kot. Malam tu juga suamiku ajak aku berehat di salah sebuah hotel di Kuala Lumpur kebetulan ada salah seorang kawannya yang berkursus tidak mahu tinggal di hotel memandangkan rumahnya dekat dengan tempat tersebut dia menyuruh kami yang tinggal kat hotel malam tu.

Sms dari anakku dah sampai di sekolah...aku kata tunggu dulu ayah nak panggil teksi tunggu jangan ke mana-mana bimbang jugak malam-malam baru sampai ke sekolahnya. Sampai di seklah cuma ada anakku dan dua tiga orang kawannya yang ada. Itupun kawannya yang dekat dengan sekolahnya. Katanya kalau ayah tak pergi ambil Cikgu Ros nak hantar. Nasib baik ada juga guru yang baik hati perihatin kepada anakku ini.

Aku masih tertanya-tanya kenapa orang itu bebas memasuki halaman rumahku? Inilah yang membuatkan aku tidak begitu selesa dengan suasana di sini. Suamiku nak aku buat lapuran polis di balai polis Dang Wangi tapi kataku tak apalah asalkan diorang tak mengancam keselamatan kita... Setiap saat dan detik aku berdoa semoga di jauhi segala mala petaka walau di mana kami berada.
Jenayah tidak mengira mangsa......berhati-hatilah........



0 comments: