Wednesday, January 30, 2008

Besok Hafiz pulang

Kalau nak di ikutkan 6 Februari ini genaplah sebulan anakku Hafiz tinggal di asrama. Besok merupakan hari wilayah, anakku akan pulang ke rumah. Alhamdulillah akhirnya dapat juga aku bertemu dengannya setelah tiga minggu aku tidak melihat wajahnya dek kesukaran aku untuk ke sana, hanya berbual melalui telefon sahaja tatkala ayahnya pergi menjenguknya. itu sahajalah untuk melepaskan rindu ini...

Hari sabtu lepas suamiku pergi menghantar jug untuk masak air. Bila dia menelefon aku berlainan sekali suaranya seakan serak kedengarannya. "Hafiz tak minum air ke? Hafiz kurang minum air tu, Hafiz batuk ke?" Selalunya kalau di rumah akulah yang menyuruhnya minum air suam banyak-banyak, kerana dia kalau kurang air batuknya tak henti-henti. Itulah yang merisaukan aku.

"Hafiz batuk sikit-sikit aje ibu...suara Hafiz ni biasa aje..tetapi kawan Hafiz juga perasan dengan suara Hafiz. Hafiz nak besar kot bu"?. Kalau mengikut bulan hijrah 10 safar ini usia Hafiz genaplah tiga belas tahun, tetapi kalau ikut tahun masihi 8 July usianya genap tiga belas tahun.

alhamdulillah Hafiz sudah pandai menyesuaikan dirinya, katanya kain baju di cuci sendiri, dia tak mahu hantar ke dobi. Katanya dia juga mempunyai abang-abang angkat yang baik. Alhamdulillah lega hatiku mendengarnya. Menurut kata suamiku teman-teman sebilik Hafiz semuanya baik-baik. Pelajar-pelajar yang sudah boleh menghafal tiga puluh juzuk Al Quran sudah boleh jadi imam di bolehkan membawa hp. Erm...Hafiz lambatlah lagi, selepas tiga tahun insyaallah. Doaku semoga semuanya berjalan dengan lancar, semoga anakku cepat menghabiskan hafazannya........seterusnya untuk melangkah lebih jauh lagi insyaallah. Biarpun perjalananmu masih lagi jauh nak..tetapi ibu percaya dengan berkat usaha dan doa dirimu akan memperlehi kejayaan yang cemerlang, apa lagi setiap detik dirimu bersama denga Al Quran. Kalau tidak sebelum ini tv, komputer, games, hp. Kini semuanya itu sudah lenyap dalam hidupmu buat sementara waktu sahaja nak. Syukur ku panjatkan kepadamu ya Allah kerana mengurniakan aku seorang zuriat, moga menjadi anak yang soleh penyejuk mata ayah dan ibumu.

0 comments: