Monday, October 27, 2008

Open house sana sini


open house satu trend ke zaman lani??????

Bihun open house aku ngan Lia huhuhu sangat simple

Sejak dua menjak ni sesuatu perayaan mesti di adakan rumah terbuka. Agaknya sudah trend, berbeza sekali masa zaman aku dulu-dulu. Raya dua tiga hari sahaja pastu emak dengan ayah berpuasa enam dan beraya enam pula. Tu pun cuma ada ketupat aje...tu pun dah lebih dari sedap dah. Memanglah keadaan sentiasa berubah dari hari ke hari..........

Cuba kita fikir dan renung-renungkan di bulan ramadhan sudah berpesta dengan berbagai juadah untuk berbuka. Bila menyambut bulan syawal lagilah sakan menjamu selera. Sebulan pulak tu. Hahhh ni lah yang membuatkan aku menjadi semput kerana aku akan mengunyah apa yang ada kat rumah biarpun aku tak ke rumah terbuka. Aku pergilah juga kat Bangi atas jemputan khas hari tu, depa ambik banyak makanan pastu tak habis...n orang mai kutip segala sisa-sisa makanan yang masih lagi elok seperti kuih raya ke lemang yang tak bercampur dengan rendang ke, pastu diorang masuk ke dalam tong sampah. Membazirnya...bayanglah bagi yang tidak ada makanan????

Lepas tu aku ke Rawang bukan ke rumah terbuka tetapi di rumah kawan, tu pun berbagai juadah yang di hidangkan. Alih-alih aku dan suami makan sardin, ayam masak lemak cili api ke apa ke yang berlemak aku tolak tepi. Bukan tak sudi tetapi keadaan kesihatan yang tidak mengizinkan untuk merasa semua juadah. Aku terfikir-fikir orang yang kuat makan semuanya diorang makan. Aku kalau makan berlebih sedikit mulalah nak semput. Eh teruknya kesihatanku di bulan syawal. Aku lebih merasa sihat di bulan ramadhan. Alhamdulillah aku sudah menghabiskan puasa ganti dan beraya enam hari rabu lepas. Kebetulan Lia datang ke rumahku. Itupun dia bercuti, kebetulan lagi suamiku pun cuti sebab nak ke UH. Nampaknya hari tu hanya kami berdua sahaja yang meraikan raya enam aku.

Sempatlah aku masakan bihun sedikit...tu ajelah.

p/s bersyukurlah dengan nikmat kesihatan dan rezeki yang di kurniakan Allah s.w.t. Jangan membazir kerana itu amalan syaitan.

0 comments: