Saturday, October 10, 2009

selera makan ku semakin bertambah

Sakitnya manusia kerana banyak makan. Ada dua kategori. Ada orang sakit kerana tak cukup makan atau langsung tidak ada apa yang hendak di makan. Ada orang sakit kerana terlebih makan. Memanglah dalam hidup kita ni perlukan makan dan minum. Kalau tak makan bagaimana hendak melakukan amal ibadat dan kerja seharian. Kalau banyak makan pula termengah-mengah, mengantuk malas nak buat kerja badan naik berkilo-kilo. Rakyat Malaysia terlalu banyak pesta makan-makan. Bulan ramadhan bulan untuk membalas dendam. Manakala bulan syawal pula pesta makan-makan rumah terbuka di sana sini. Tak salah untuk eratkan silaturahim, tetapi berpada-padalah. Tetamu yang datang membawa rahmat kepada tuan rumah..


Jemputan rumah terbuka memang ada di rumah kawan-kawan pejabat suami. Tetapi Kak Awwa lepaskan dengan baik. Faham-faham sajalah.........

Kak Awwa runsing sungguh sekarang ni. Apa tidaknya selera Kak Awwa ni bertambah-tambah. Mulut ni asyik hendak mengunyah sahaja. Yang peliknya kuih raya yang selama ini Kak Awwa tak suka makan dah tinggal habuk. Alamak orang susah hati sebab tidak berselera makan tetapi kita susah hati kerana ada selera makan peliknyaaaa alahai.


Dua tiga hari ni Kak Awwa ubah selera makan, kalau rasa nak mengunyah Kak Awwa makan buahan dan sayur terutama sekali lobak merah, Kak Awwa tak masak nasi. Makan buah asam banyak-banyak bagi hancur tok sik dalam badan. Kata orang kalau nak merancang untuk hamil jangan makan asam. Huih... jangan kata nak hamil bayangpun tak ada... apa lagi makan asam banyak-banyaklah. Sewaktu baru khawin dulu Kak Awwa hantu asam juga... tapi mengandung jugak. Asam jadi penyebab tak hamil ke? Wah... itu makanan yang tak boleh Kak Awwa tinggal. Kalau nasi boleh Kak Awwa tak makan sehari dua , tetapi kalau nak suruh Kak Awwa berhenti makan asam sori la hehehe.

Tumitpun dah rasa semakin sakit, ini menandakan berat badan naiklah ni. Macam mana tak naiknya kalau dah lama asyik memerap dalam rumah sahaja. Pokok-pokokpun sudah lama Kak Awwa tidak peduli. Pokok-pokok bunga ada yang hidup ada yang mati. Kalau sebelum ini Kak Awwa minat berkebun tetapi bila dah nak pindah dan banyak serangga perosak pokok Kak Awwa jadi malas nak berkebun.

Untuk menghilangkan selera makan. Kak Awwa jahit manik yang masih berbaki. Tambah di mana-mana baju yang tidak bermanik. Susah juga kalau asyik di rumah ni. Pernah Kak Awwa pesan kepada suami suruh dia jangan beli apa-apa huhuhu. Kalau nak beli juga beli buah dan sayur. Bimbang jugak kalau tak dapat nak kawal makan takut terkena bermacam penyakit.

Makan untuk hidup, bukan hidup untuk makan. Masih ramai yang tidak ada makanan. Mewahnya kita...dan kita takut kita akan mati kerana terlebih makan.......

p/s kepada kekawan bloggers Kak Awwa tidak buat rumah terbuka sebab tak larat nak masak-masak. Tetapi kalau kekawan nak datang rumah , pintu rumah Kak Awwa sentiasa terbuka untuk kekawan semua.

2 comments:

salam kak.. koay ler tu bleh ada selera makan, jgn takde tu yg sakit

salam maiyah..hehehehe betul lah tu kan..kalau takde selera makan kan susah hihihi