Monday, November 2, 2009

kerja gilak

30-11-2009 Tepat jam 2.30 petang Kak Awwa masuk ke bilik air. Selalunya tingkap bilik tak di tutup. Manakala langsir Kak Awwa ikat saja supaya cahaya matahari masuk ke dalam bilik. Memandangkan bilik belakang tidak ada siapa yang nampak, jiran sebelah berbangsa Tionghua sebelahpun berpagarkan simen yang tinggi mana mungkin nampak bilik Kak Awwa.


Hari itu agak redup di luar, selesai Kak Awwa mop lantai Kak Awwa masuk ke bilik air. Kak Awwa dah tergerak nak tutup langsir tetapi entah kenapa tak tertutup lah pulak. Apa nak jadi lepas tu? Keluar sahaja dari bilik air dengan berkain batik dan bertuala di atas kepala. Kak Awwa duduk di buncu katil nak onkan hp yang Kak Awwa tutup. Semenjak akhir-akhir ini ada-ada sahaja nombor sesat yang call di no hp Kak Awwa membuatkan Kak Awwa rimas. Kekadang malampun terima sms marah-marah. Bila kita kata silap nombor dia tak percaya inilah yang membuatkan Kak Awwa nak tukar ke Celcom Blue ni.

Nak tahu apa yang berlaku? Kak Awwa nampak sepasang mata memerhati kearah Kak Awwa. Rasanya orang india sebab nampak gelap, pandai dia berselindung di sebalik tingkap dengan menjenguk kan kepalanya sahaja. Kalaulah masa tu Kak Awwa ada pistol air yang bercili mau saja Kak Awwa tembak biar pedih matanya. Tetapi lain pulak jadinya kerana Kak Awwa secara spontan menjerit sekuat hati dengan meminta tolong. Entah nak mintak tolong kat sapa tak tahu. Tanpa berlenggah Kak Awwa call nombor kecemasan 112. Masa tu Tuhan sahaja yang tahu betapa takutnya sebab tak pernah pulak ada orang nak menjenguk ke tingkap bilik. Selepas solat zohor Kak Awwa ke ruang tamu. Apa dah jadi? Tingkap yang selama ini Kak Awwa tak pernah buka(kuncinya rosak) dia buka seluas-luasnya kerana di situ terdapat meja komputer..di situ juga ada lap top. Dia mungkin hendak mengambil tetapi tak dapat kerana selain dari gril ada jaring agak susah dia hendak ambil. Mungkin jugak dia terkejut dengar Kak Awwa menjerit dia lari. Bila polis datang dia dah lari.

Dua tiga hari tu rasa trauma duk terbayang sepasang mata tu. Inilah kerja manusia yang tak tahu nak cari kerja halal nak mencuri, pecah rumah dan ragut. Alhamdulillah sekarang ni Kak Awwa berhati-hati, nak keluar jemur kain tak berani. Mungkin dia ingat rumah ni takde orang sebab senyap sunyi, polis tu suruh buka TV kuat-kuat biar bising, biar orang ingat kat umah ni ada ramai orang. Tetapi bagi Kak Awwa pulak kalau pasang radio tv kuat-kuat tentu Kak Awwa tak dengar apa yang berlaku kat luar rumah.

Harap-harap bila sudah pindah ketempat baru ada jiran yang baik. Sebelum polis tu datang memang takut jugaklah sebab tau-tau sahajalah berbagai kemungkinan boleh berlaku bila kita keseorangan di rumah. Tetapi alhamdulillah Allah selalu membantu di saat kita susah. Jenayah tu tak kira di mana. Kesiannya kat orang tu nak mencuri tersilap rumah, kalau kita ada barang kemas ke duit ke tak mungkin kita simpan di rumah.

2 comments:

skrg mmg macam2 bleh berlaku, nasib kak tak pape..:)

yalah maiyah...alhamdulillah takde apa2....kat sini sunyi kalau org nak buat apa2pun boleh tp Allah selalu menolong kita..walau kita rasa tak de manusia yg hendak menolong tp kalau kita bergantung harap padanya minta bantuan padanya DIA pasti akan menolong kita....