Wednesday, January 20, 2010

di mana2pun aku sunyi

Sudah 21 hari Kak Awwa di sini masa terlalu cepat meninggalkan kita. Kak Awwa belum kenal jiran dan nama jiran belakang sebelah tepi dan sekitar sini.Cuma sebuah keluarga India sahaja yang Kak Awwa sering bertegur sapa. Adat tinggal di bandar kat mana-manapun sama saja. Baru semalam Kak Awwa bertanya khabar jiran di belakang rumah, rupanya orang satu negeri. Tu pun sebab Kak Awwa dengar diorang anak beranak cakap Kelantan. Pada mulanya cuak jugak nak menegur...kalau di lihat pada wajah mak cik itu dia seperti seorang wanita India. Mungkin berketurunan itu kot. Sudah 4 tahun dia anak beranak menyewa di situ. Sudah berumur mak cik ini sudah bercucu tetapi katanya semua anak-anak tinggal di sekitar sini, jadi anak-anak ajak diorang tinggal di sini. Dunia....dunia..... di saat Kak Awwa nak sangat balik kampung halaman sendiri ada orang yang sanggup tinggal kampung halaman dan rumah kerana nak menetap di sini. Rindunya hendak berkebun makan sayuran hasil cucuk tanam sendiri, membela ayam dan itik...tetapi entah bila...


Di belakang rumah ada tanah sekangkang kera masih belum bercucuk tanam. Tanah di sini tak sama seperti di PJ. Di sini tanah berbatu-batu dan tanah liat pokok lalang hidup subur, di PJ tanah hitam pekat. Rindunya pokok mangga kat sana. Ketika Kak Awwa keluar hari itu bunga mangga baru keluar, tentu sudah besar buahnya banyaknya rezeki tupai dan burung-burung.

Sebelum Kak Awwa pindah ke sini Lea sangat-sangat sedih kerana katanya nanti Kak Awwa jauh dengan dia. Kalau di sana tak kira siang dan malam kalau dia nak pergi ziarah Kak Awwa. Tetapi di sini jauh. Rindunya kepada Damia yang comel................

Mungkin Kak Awwa belum biasa tinggal di rumah macam ini, rasa lemas sangat sebab tingkap cuma sedikit berbanding PJ. Kak Awwa dan suami masuk sahaja di sini selalu tak sihat sesak nafas, kepala pening....suami Kak Awwa berlebih-lebih lagi lah tak sihatnya. Runsing juga Kak Awwa di sini jauh dengan hospital. Kalau di sana tak sampai 5 minit dah sampai. Apa nak buat itu bukan tempat kita. Kak Awwa belum biasa tinggal di sini, insya Allah Kak Awwa akan cuba membiasakan diri di sini.

Rindunya kat anakku Hafiz....Hafiz tak suka tukar-tukar sekolah katanya pening kepala. Dia bahagia dan seronok belajar di sana. Biarlah mungkin itu adalah satu hikmah...sebagai ibu bila dah lama tak jumpa anak tak dengar suaranya pasti rindu sangat.

Makcik belakang tu tanya berapa orang anak. Kak Awwa cakap seorang tu pun belajar di Kelantan. Sorang je anak kenapa tak beranak? Alahai leceh betul soalan-soalan seperti itu. Alhamdulillah dengan apa yang kita ada.

3 comments:

insyaAllah nnti biasa le tu.. dr tajuk akak tu menunjukkan dlm kesorangan.. moga akak ceria

This comment has been removed by the author.

sunyi anak takdak depan mata maiyah...macam tu lah maiyah..