andai ini takdirnya utkku

Thursday, August 25, 2011

Jumaat yang terakhir


Tersentuh hati tatkala mendengar lagu2 raya dari corong radio. Lebih tersentuh bila menelefon mek di kampung memberitahu mak long telah kembali keRahmatullah petang semalam sebelum berbuka puasa. Jenazahnya akan di semadikan selepas solat jumaat. Al Fatihah untuk allahyarham mak long. Emak saudarapun emak kita juga, kasih sayang kita walaupun tak sama dengan emak kandung tetapi sayang tak pernah pudar. Tak macam2 budak sekarang kecik2 mereka kita tatang, tapi bila dah besar sudah berkeluarga tanya khabar kitapun tidak.


Jiran2ku kebanyakkannya akan pulang ke kampung, tinggallah aku dan beberapa keluarga. Di tempat kami sekarang ni banyak kejadian pecah rumah dan samun, tambahan dekat nak raya ni semakin menjadi-jadi. Aku sentiasa berdoa semoga di jauhi dari semua ini.

Hari ini merupakan jumaat yang terakhir di bulan ramadhan. Mudahan ramadhan kali ini lebih bermakna di tahun yang sudah2. Sayu hati aku tak dapat mencium tangan kedua ibu bapaku tahun ini. Padahal merekapun bukannya sihat. Aku tidak tahu bila akan bertemu dengan mereka. Hati ini meronta-ronta hendak pulang tetapi apakan daya..segala persiapan raya hanya ala kadar, baju raya hanya untuk Hafiz sahaja. Tiada erti hari raya kalau tak balik kampung, semuanya hambar. Tetapi untuk mengubat kesedihan aku ingin pergi solat hari raya tahun ini. Itupun bergantung kepada parking, sebelum ini aku hanya solat sorang2 di rumah.Tahun ni kalau di izinkan aku teringin hendak solat hari raya.

Di kesempatan ini aku ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan SeLaMaT MeNyAmBuT HaRi RaYA AiDilFiTri MaAf ZaHiR DaN BaTiN kepada semua muslimin dan muslimat.....

0 comments: