Saturday, March 7, 2009

sambutan maulidur Rasul 1430 hijriah

Untuk pertama kalinya dalam hidup anakku menyambut sambutan Maulidul Rasul secara besar-besaran di Kelantan. Sekolahnya bakal mengadakan sambutan pada hari sabtu minggu depan. Dan malamnya dia bersama beberapa orang pelajar dari Kuala Lumpur akan pulang bercuti. Alhamdulillah kerana anakku berpeluang merasai bagaimana meriahnya sambutan Maulidul Rasul di Kelantan( kali terakhir ketika berada di Rawang). Memang kalau hendak di bandingkan dengan negeri lain Kelantan menyambutnya dengan begitu meriah. Kalau di kampung Kak Awwa boleh di kata tiap-tiap malam orang mengadakan kenduri kendara untuk sambutan maulidul rasul. Masa inilah juga ada yang mengambil kesempatan untuk melangsungkan majlis perkahwinan. Pendek kata sebulan ayah Kak Awwa tak makan di rumah kerana jemputannya sentiasa penuh. Begitulah meriahnya di sana. Bukan kerana hendak fikir tentang makan tetapi kemeriahan dan silaturahimnya itu yang penting. para undangan dan tetamu berselawat ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W. Tetapi sayangnya sudah lama suasana begitu Kak Awwa tinggalkan setelah berhijrah di Kuala Lumpur. Dan setiap kali tibanya sambutan Maulidul Rasul Kak Awwa hanya menonton di TV sahaja.


Masih terbayang bagaimana meriahnya sambutan maulidul rasul di rumah Kak Awwa. Hiris daun pandan buat bunga rampai dan sebagainya. Sesungguhnya kenangan memang terlalu indah. Dan Hafiz alhamdulillah kerana berkesempatan merasai semua itu. Memang setiap apa yang berlaku ada hikmahnya.


Hijjaz

Cahaya Illahi


Ya nabi salam alaika
Ya rasul salam alaika
Ya habi salam alaika
Solawatullah alaika

Para rasul nabi-nabi
Adalah cahaya ilahi
Memimpin ummat dari kekufuran
Membawa rahmat keseluruh alam

Para sahabat dan tabin
Dan juga para alimin
Menjadi pewaris nabi
Menuju jalan cahaya illahi

Ummat manusia ramai yang alpa
Tenggelam dalam nikmat dunia
Sedarlah kita wahai manusia
Kembalilah ke jalan taqwa

_________________
.:: Belajarlah Bersyukur Dengan Jodoh Anugerah Tuhan.. Usah Mendambakan Teman Secantik Balqis, Andai Dirimu Tidak Seindah Sulaiman.. Mengapa Diharapkan Teman Setampan Yusof, Andai Dirimu Tidak Setulus Zulaikha... Tak Perlu Mencari Seistimewa Khadijah,
Andai Dirimu Tidak Sesempurna Rasulullah SAW ::.

0 comments: