andai ini takdirnya utkku

Sunday, December 2, 2007

~Ahh...sunyinya aku~

Assalamualaikum salam pertemuan

Lama tak kongsi cerita dengan anda semua di sini. Hmm nama lagi blog tak laku( hek elehhh bukannya blog buat duit pun apa nak kisah laku ke tak laku ke..itu aku kata huhuhu). Bukannya apa aku tak tau nak tulis apa sebabnya aku takde idea. Hari ni aku cubalah tulis juga untuk menghilangkan kesunyian aku keseorangan di rumah. Kalau ada Hafiz takde lah sunyi sangat, masuk hari nih sudah dua hari Hafiz pergi di kem ibadah di Sekolah Tahfiz Darul Furqan. Alhamdulillah aku gembira sangat kerana dia gembira dan seronok di sana, setiap kali dia sms dan call dia kata dia gembira ramai kawan kat sana...tidaklah hanya duduk aje di rumah melayan TV dan games sahaja. Sebenarya aku faham kenapa Hafiz suka aktiviti menonton TV bermain games ketika di rumah? jawapannya kerana dia kesepian tiada kawan-kawan di kawasan perumahan aku ini untuk bermain.

Biasalah kehidupan orang bandar kalau tak kemana-mana dalam rumah, gate berkunci nak pergi pun segan, kalau terjumpa tu sekadar bertukar senyum ajelah. Berlainan sekali bila di kampung nak datang bila-bila masapun boleh. Tetapi itulah realiti hidup di sini, apa nak dikata lagi masing-masing dengan hal masing-masing. Sampai jiranpun tak kenal mata hidung. Tetapi padaku tak salahkan sesiapa kalau keadaan diri tidak mengizinkan mana mungkin orang mahu berkunjung kerumah kita atau mahu menegur kita kalau kitapun tak pernah nak menegur jiran? Bukan tak sudi tapi agak sukar sangat nak jumpa mereka.

Tapi bagiku biarpun aku duduk di tengah-tengah mereka aku tetap jalani hidup seperti orang kampung, kalau aku rasa nak bakar aku bakar hahaha (nak halau nyamuk) tak caya tanya Epel dan Riza yang selalu datang ke rumahku, rumahku memang sarat dengan pokok macam di kampung. Eh maksudku Epel, Riza semalam datang dengan Epel untuk kali ke dua hihihi.


Sejak dua tiga menjak nih aku suka mengumpul blog resepi, aku suka tengok gambar kalau nampak resepi paling mudah aku buatlah. Pendek kata kat rumah aku majalah resepi dah macam di kedai penuh dengan berbagai koleksi dari tahun berapa lagi entahlah. Suamiku rajin membelikan aku majalah resepi. Tapi aku nih kalau nampak yang murah, senang dan mudah aku buat lah, suamiku kata apa? Hmm..beli resepi nih tengok gambar ajelah...aku kata makan gambarpun dah kenyang hihihi.

Hari ini aku rasa gembira kerana Allah telah menunjukkan jalan keluar bagiku. Kalau seminggu lepas aku dalam dilema di mana hendak aku hantar anakku belajar. Tetapi hari ini alhamdulillah tenang sangat. Allah tidak akan menguji hamba-NYA di luar kemampuan kita. Pasti ada jalan keluar dan ada hikmahnya. Bukan senang hendak menjadi ibu bapa banyak ujiannya betul tak? Banyak berfikir merancang itu dan ini sampai tak lena tidurpun ada. A'ha kalau aku bagitahu ayah dan emak aku pasti mereka akan kata" Haaa kalau kamu nak tahu begitulah ayah dan emak menjaga kamu adik beradik. Tapi kamu tu anak sorang kamu adik beradik enam orang dengan berbagai ragam dan kerenah".

Bagiku menjaga anak sorang lagi susahnya, sebabnya semuanya kerana dia..itu dia ini dia. Manja tak habis-habis biarpun dah nak masuk umur tiga belas tahun. Bila kita kata dia sudah besar, dia kata dia masih kecil lagi. Adehhh...

Hmm..itulah sahaja kisahnya untuk menghilangkan kebosananku. Kepada Epel, Musafir Minda dan Riza mekasih datang kerumahku semalam. Seronok bangat dapat jumpa depa nih. Eh..sudahlah nanti asyik merapu aje membosankan...sekadar untuk menghilangkan kesunyian sahaja. kalau ada Hafiz taklah sunyi sangat..bagaimanalah nanti bila dia duk asrama tahun depan? Sabar ajelah hati........



0 comments: