Sunday, June 14, 2009

Nasi dagang ke apa nih

Hari sabtu lepas Kak Awwa saja buat nasi dagang. Dah lama teringin nak makan tetapi nak buat sendiri. Nak di jadikan cerita Kak Awwa mengunakan beras nasi dagang. Selalunya beras nasi dagang ni keras. Lalu Kak Awwa merendamnya pagi hari jumaat. Menukar airnya dua tiga kali. Pagi sabtu suami Kak Awwa pergi beli barang-barang dapur seperti ikan tongkol,timun dll.

Kak Awwa basuh sekali lagi beras dan mengukus sementara menunggu suami Kak Awwa balik dari membeli barang dapur di Section 14. Kukusan pertama sudahpun siap cuma menunggu santan untuk di kukus untuk kali kedua. Kak Awwa ambik dua tiga biji beras nasi dagang tu alamak kenapa masih keras. Kak Awwapun kukus lagi. Tak cukup dengan kukus Kak Awwa siram air nak bagi beras tu lembut. Kak Awwa angkat dan masukkan beras dan air rendam lagi sehinggalah suami Kak Awwa bawa balik santan. Kak Awwa masukkan santan cair dan kukus lagi. Kali ini lebih lama. Sambil tu Kak Awwa membersihkan ikan dan siap untuk menumis kari ikan tongkol dan buat acar timun. Kak Awwa biarkan nasi dagang di atas api. Kari sudah di tumis, acar pun sudah siap. angkat nasi dagang masukkan santan pekat. Alahai lembiklah pulak. Tak jadi macam nasi daganglah. Mungkin Kak Awwa tak mewarisi kepakaran mek Kak Awwa dalam membuat nasi dagang dan pulut. Erm nak buat macam mana terpaksalah Kak Awwa menjamu Lea dan familinya nasi dagang lembik. Tetapi dia kata okey aje..pulak dah. Lea-Lea tentu dia nak jaga hati Kak Awwa hehehe. Tetapi takdelah lembik seperti nasi bubur. Tetapi tak seperti nasi dagang yang mek Kak Awwa buatlah. Sms Epel dia rupanya kat Penang. Erm tak merasalah nasi dagang istimewa dari Kak Awwa hehehe.

Insya Allah gambarnya akan menyusul nanti, itupun kalau Kak Awwa rajin.

0 comments: