Tuesday, September 1, 2009

Persiapan aidilfitri


Sedar tak sedar pejam celik pejam celik dah dua belas hari kita berpuasa hari ini. Mungkin ada sesetengah kaum ibu sudah membuat persiapan untuk anak masing-masing. Maklumlah aidilfitri ni di sambut sekali setahun sahaja. Tentulah teruja untuk menyiapkan itu dan ini. Tambah-tambah yang ada keluarga besar lagilah hendak buat persiapan awal-awal.

Bagi Kak Awwa persiapan raya ala kadar sahaja. Memandangkan nak berpindah sudah tentunya memerlukan kos yang banyak untuk menyewa lori, upah orang angkat barang dll. Persiapan raya tak semestinya serba baru. Misal kata kain langsir tu kalau boleh di pakai lagi pakai lah hehehe(. Kan mudah tak payah nak pening-pening pk persiapan raya). Baju tahun lepas masih tak terjejas lagi, boleh di pakai untuk hari raya nanti( Tetapi ada sesetengah baju tu rasa macam besar sangat tak selesa di pakai). Nak kemana sangatlah Kak Awwa ni, apa lagi beraya kat sini. Tetapi cuba jugak intai-intai tiket untuk pulang walimah anak buah pada 24.9 nanti insya Allah teringin sangat hendak pulang meriahkan majlis tersebut. Teringin hendak berkumpul dengan semua adik beradik yang berlima lagi tu. Rasa ralat sangat kalau tak pulang.....

Baju raya Hafiz dan suami je kot kalau belipun. Malam raya boleh pergi beli, boleh dapat harga murah. Hafiz ni jenis tak kisah dalam orang sibuk-sibuk nak buat persiapan baju raya ke apa ke. Dialah jenis tak kisah, apa yang ibu beli itulah yang dia terima. Cuma tahun ni dia nak pakai baju kurta warna coklat. Begitu jugak dengan suami Kak Awwa kalau kita paksa dia suruh beli baru nak beli. Yalah kan biarpun nak sambut aidilfitri kita kena pk jugak kedepan. Bak kata orang waktu senang kena ingat waktu susah jugak. Tak semuanya hendak perabih pada musim raya sahaja. Jangan nanti lepas raya satu habukpun takdak kan susah. Bagi yang berduit tak kisahlah, tetapi bagi yang biasa-biasa tu ukur baju di badan sendirilah.


Kuih raya seperti biasa beli sajalah senang dua tiga jenis. Tak berayapun dah makan kuih raya. Lagipun kuih raya ni manis tak elok makan banyak-banyak. Bimbang takut terkena diabetiskan susah. Tetapikan seronoknya berniaga kuih raya tentu pendapatannya lumayan di musim raya ni. Beruntung orang yang pandai buat kuih raya. Erm satu lagi bagi yang pandai menjahit pakaian tentu tak menang tangan hendak menerima tempahan. Ada sesetengah taylor sudah stop dari mengambil tempahan. Yang berniaga di bazar ramadhan time ni lah hendak tambahkan pendapatan. Sesungguhnya rezeki di bumi Allah ni luas cuma hendak dengan tak sahaja. Cewah belum apa-apa lagi dah cerita tentang persiapan raya layan ajelah hihihi.

p/s Mekasih epel dan hubby dalam sibuk-sibukpun sempat lagi singgah ke rumah Kak Awwa hantar juadah berbuka. Tak sempat berbuka bersama. Lucunya time Epel call Kak Awwa duk masak asam pedas keladi. Petang tu teringin pulak hendak makan keladi. Ada ke patut Epel call kata nak datang rumah Kak Awwa kata nak datang buat apa? Erm ampun Epel tersasul hehehe tak patut sungguh le Kak Awwa ni. Cantik tudung kat patung tu....

2 comments:

salam akak.. sy blum wat apa2, ape ler yg bleh sy buat.. tgk bleh ler

Salam Maiyah...kak awwa memang tak suka wat kuih raya srang2 sbb tak bestlah. Kalau nak buat biskit rumit nak kena bubuh maniklah cerilah..pasal persiapan tu ala kadar je lah..mana yg bleh pakai pakai je..xmau membazir sangat musim2 gawat ni.