Monday, September 28, 2009

nostalgia aidilfitri



Tiba di rumah pagi hari raya, nasi dagang dan nasi hujan panas berlaukkan ayam masak merah dan juga biskut raya penuh terhidang di atas meja. Bab masak ni Kak Za(kakak iparku) kalau nasi dagang mek Kak Awwa yang masak di bantu Kak Za dan anak-anak.

Nurul,hajar dan anak-anak lepak di dapur


Setelah kesemuanya berkumpul mereka sibuk bergambar sebagai kenangan. Sayangnya kameraku rosak. Entahlah dalam bulan Sept memang banyak kejadian pecah dan jatuh. Mula-mula kamera yang di pegang Hafiz terlepas pecah skrin, pastu di ikuti dua biji gelas yang Kak Awwa basuh terlepas alu lesung huhuhu. Nak bersahur pulak terlepas mangkuk panas pulak dengan gulai ayam sekali. Petang pulak sebiji gelas lagi. Memang bulan kaca pecah berderai sungguh. Bukan tak berhati-hati tetapi ketiga-tiga kami memang berlaku benda macam ni. Alamak kalau dalam drama sudah pasti di katanya ada apa-apa musibah yang berlaku dan akan berlaku. Tetapi bagi Kak Awwa mengarut semua itu. Kalau terjadi jugak itu secara kebetulan.



di ambil secara rambang. Syahidan dan Amirul





Yang nak tergelaknya adalah orang kampung Kak Awwa dulu-dulu dia kata bunyi burung hantu petanda ada orang nak mati. Memanglah petang tu ada orang yang mati menantunya sendiri kerana sakit kancer pangkal rahim. Memang dah ajal dia mati petang tu bukan kerana malamnya bunyi burung hantu. Burung hantu gelas pecah takde kena mengena.

Ops dah takde kena mengena dengan tajuk raya dah ni. Alhamdulillah Kak Awwa dah tak sedih-sedih lagi dah, sebelum ni kalau di ingatkan pasti menitis air mata. Pagi raya semua orang bergembira sedangkan Kak Awwa mata memang bengkak gila masa tu sebab seharian menangis di bilik hotel. Memanglah ada yang perasan tetapi tidak menegur kenapa. Tak apa biar mereka tidak tahu dari mereka tahu apa yang kita rasa.

Baju raya sedondong warna coklat kami iron dan pakai juga biarpun tidak bersolat aidilfitri. Hafiz pun sempat pergi beraya di rumah jiran-jiran hingga ke Kota Bharu dengan sepupunya. Belum pernah lagi kepulangan Kak Awwa begini. Tak pernah tak tidur di rumah emak walaupun semalam. Tetapi kali ini malam tu kami tinggalkan juga pergi ke Pasir Puteh untuk naik bas tambahan. Setitik air matapun tak tumpah di hadapan mek dan ayah..tetapi ianya tumpah jua ketika dalam bas. Inilah kali pertama kami tak tidur di rumah mak.

Dalam bas tu cuma ada enam orang penumpang yang nak balik ke Kuala Lumpur. Tak ramai kerana orang masih beraya , kebetulan pula bas tu nak balik Kuala Lumpur kosong. Kalau takde bas tu mungkin kami tak balik lagi. Kak Awwa selalu pujuk hati, setiap kejadian ada sebab-musababnya. Kita tak tahu melainkan Allah. Memanglah aidilfitri kali ini nampak teruk, tak solat sunat aidilfitri, tak dapat nak hadir walimah anak kakak. Tetapi biarpun seribu kekesalan semuanya sudah terlambat.

Alhamdulillah dengan adanya blog ini Kak Awwa boleh muntahkan apa saja yang Kak Awwa rasa. Kalau tak ada blog entahlah tentu lebih terasa sunyi dan kosong hidup Kak Awwa. Bertambah sunyi sepi bila anak sudah pulang ke Kelantan. Kak Awwa dah lupakan segala yang sedih-sedih Kak Awwa nak buat sesuatu yang boleh menghiburkan diri sendiri. Kalau kita rasa sedih di aidilfitri kita masih ada benda yang hendak di makan, kita masih ada pakaian untuk di pakai. Bayangkanlah orang yang tidak berumah, menumpang teduh di surau dan van buruk. Hari-hari yang mereka lalui tetap suram. Hari raya tiada ertinya lagi dalam hidup mereka. Syukurlah ya Allah sekurang-kurangnya nasib kita tidak seperti mereka. Siapa lagi yang hendak motivasikan diri kita kalau bukan diri kita sendiri. Kekadang kalau kita pujuk hati sendiri insya Allah akan lebih baik.

2 comments:

Betul tu kak.
Perlu kita lihat dari sudut yang lain pula walaupun hati sedih tidak terkira. Epel faham sangat kak walaupun mungkin situasi berbeza.
Ada org lain yg lebih sedih di aidilfitri dan hari-hari yang lain...

Yalah epel..kekadang blg jugak boleh menghiburkan hati nan lara huhuhu..memanglah pada mulanya kita rasa macam2 tp lama2 dah ok balik la...nostalgia raya yang tak mungkin di lupakan...mekasih ya epel selalu datang "umah" ni hehehe