Sunday, September 25, 2011

cantiknya rumah dia

28 Syawal 1432 H

Tak salah kalau kita kagum dengan sesuatu yang indah seperti rumah yang cantik, kereta yang besar,taman ke apa ke. Tetapi kalau nampak seperti hendak berlumba-lumba rasanya itu bukan aku lah.

Asal pergi je open house mesti cakap....cantiknya rumah orang tu. Mata tak terlepas pandang dari segenap sudut di rumah tersebut. Aduyai... agaknya itulah sikap orang perempuan. Aku apalah kurangnya suka juga tengok rumah orang. Tetapi untuk memilikinya seperti mereka rasanya jauh sekali. Hati aku akan berkata kalau boleh hendak tambah itu dan ini. Tetapi bila renung jauh betapa kami tak mampu. Apa yang kami miliki ini pun sudah lebih dari cukup, seandainya mampu memang teringin sangat2 tetapi berpada2.

Sahabat atau kawan????

Nak cari sahabat kat sini agak sukar, cuma yang ada hanya kenalan. Yang betul2 ambil berat tentang diri aku hanyalah K.Haida, walaupun dia agak berada lantaran suaminya pilot, berkawan pula dengan datin2. Tetapi dia sudi berkawan dengan aku. Tak pernah meninggi diri dengan aku. Andai kata kalau aku ni ada kereta merch pasti ramai yang ingin berkawan. Aku tak kisah kalau hanya aku sahaja yang pakai kancil murah kat sini. Aku tak sedih walaupun ada yang memakai merch tetapi tolonglah jangan di parking depan rumah aku. Aduhai nak keluarpun susah huhuhu.

Yang sangat aku terasa jiran aku akan sms aku berkali2 semata2 untuk menjual kuih raya walaupun berkali aku tolak dengan baik. Dengan muka tak malu dia akan bawa ke rumahku dengan bakul2 untuk pilih kuih raya mana yang aku hendak beli. Padahal aku sudah beli.Aku pun satu bila orang dah datang tak pernah pulang dengan tangan kosong, walaupun aku tak mahu tp terbeli juga dengan pujuk rayu.

Terkena dengan taylor

Mengaku kononnya pandai menjahit baju, habis rosak kain yang mek aku hadiahkan di kerjakannya. Konon pandai jahit baju tp Allah..... teramat teruk....konon nak buat buat baju kurung Pahang kembang2 tp apa jadinya baju tu bukan aku yang muat tp gajah pun muat. Jahitanpun tak cermat, kenapalah aku yang terkena, mungkin aku pernah buat silap dengan orang. Itulah Allah balas sebegini.

Kawan fb pun satu asal chat dengan aku nak jual barang. Hari ni aku memang tolak cara tak baik. Aku kata kat dia..akak ni asal chat nak promote barang, orang niaga biasalah macam tu. Tp aku tak suka di paksa dan akupun tak suka memaksa orang. Mungkin sebab itulah aku tak jual barang kat orang kerana tak sanggup merayu2 kawan2 suruh beli barang. Lebih baik buat benda lain. Bukan memburuk kan orang lain, tp dalam keadaan aku yang begini banyak yang ambil kesempatan. Tp Insya Allah aku tidak akan terkena lagi, nak cari kawan ramai tp sahabat tu payah. Begitulah adat dunia.....

2 comments:

Alahai jangelah royak gitu, kita pung mangmu nak dapat semua tuh, kalau kita berusaha.....lihat diri sendiri, apa kemampuan diri yg tersembunyi, asah bakat kita. tengok Irfan Khairi tu...tiru cara dia berusaha, dimana ada kemahuan disitu ada jalan...dimana ada gula di situ ada semut.....

hek eleeehhhhhhhhhh lalalalala kwang kwang kwang