andai ini takdirnya utkku

Wednesday, September 14, 2011

Berakhir sudah......... alhamdulillah

15.Ogos.2011 khamis bersamaan dengan 17 Syawal

Syukurlah kepadaMu ya Allah kerana semuanya telah berakhir. Setelah bersusah payah dengan berbagai masalah yang di lalui akhirnya hari ini aku dan suamiku lulus test JPJ. Syukurlah kerana Allah permudahkan aku dan suami. Inilah berkat doa dan tawakal kepada Allah.

Sebelum ini aku memang berputus asa, dari 4 Ogos di tunda ke 18.8.2011 dek kerana tidak ada insuran untuk penguji. Setelah bersusah payah bukan setakat agent aku Kak Rodziah tetapi kesusahan itu banyak berpihak kepada kami. Agen cuma beri arahan yang buatnya kami. Kurnia Insuran di KL tak tahu macam mana nak buat insuran sehari untuk penguji walaupun di beri contoh.

Rasa tak tahu nak tanya kat sapa dah melainkan pergi ke pejabat JPJ tanya diorang. Alhamdulillah tak sampai setengah jam siap semuanya. Bendanya mudah sahaja tetapi sengaja di payah2 kan. Mungkin pada angkapan mereka OKU tak payahlah ambik lesen. Padahal OKU sekarang bukannya hanya duduk memerap dalam rumah tanpa bergaul dengan orang ramai tanpa melihat dunia luar.

Cerita semalam

14.8.2011 bersamaan dengan 14 Syawal 1432 H rabu

Tambah masa belajar sebab takut lupa bila nak ambik test nanti tak ingat apa yg cikgu ajar. Seperti yang lain2 semuanya ok, parking atas bukit lagilah ok kerana kereta auto. Cuba kalau manual ada yang mati enjin dll.(Berdasarkan pengalaman kawan2). Semalam 3 penjuru tak berapa ok masuk bengkok walaupun puas cikgu Kem(Kamal) ajar. Walau bengkok macam manapun tetap lulus asalkan jangan pijak garisan putih. Alhamdulillah tak terpijak boleh la cukup2 makan.

Cerita HARI ini

Pagi tepat jam 7.30 bergerak dari Tasik Puteri ke Kundang. Sepatutnya anak Kak Rodziah yang bawak kereta tp lain pula ceritaya, anak K. Rodziah tidur di rumah kawan kenalah drive sendiri. Sebelum ni pun g belajar abe yang drive walaupun takut kena saman dengan JPJ( maklumlah dalam belajar) tp beranikan diri.......

Sudah habis daftar Cikgu Kem bawak kami turun ke litar

"Pasal apa pasang cd yassin ni" sambil dia tergelak besar.

"Nak bagi tenang sikit supaya tak gabra bila tengok JPJ nanti". Kata aku.

"Allah.... tenang lah buat takde apa2 pun".

Habis daftar di pejabat JPJ sangkaan aku meleset sama sekali sedikitpun aku tak gementar (apa nak takut diorang bukan rimau)bila tengok wajah JPJ. Seperti gambaran Cikgu Kem JPJ serius tp semuanya tak benar belaka( saja Cikgu Kem nak menakut-nakutkan aku agaknya). Wajah mereka senyum, cuma yang perempuan je tak tau nak senyum kelat semacam je.

Tadi ada sedikit masalah tentang insuran untuk penguji, Kak Rodziah kata sudah bagi kat Siti, depa cari kat pejabat tak ada. Cikgu Nan suruh kol Kak Rodziah berapa kali kol dia kata dah bagi kat Siti. Aku memang dah mula hangin dah, lepas satu2 tak habis2 nak menyusahkan aku. Cikgu Kem kata jangan marah relax nanti adalah orang cari kat pejabat Harmony tu. Bukan marah tp geram.....

Cari punya cari adalah kat dalam bekas simpan fail. Betapa tidak perihatinnya mereka terhadap kami. Aku cakap saya tak mahu ada apa2 masalah lagi setelah macam2 hal yang telah kami lalui sebelum ni, cukup2lah.....kami dah banyak bersusah payah kerana nak dapatkan lesen memandu.

(Mula2 buat parking, kereta auto takde masalah le. Parking, tiga penjuru semuanya ok alhamdulillah. Pastu gi jalan yang terdekat sekali senang cerita.)

Cerita masuk kereta....

Bila nama dipanggil..diorang panggil aku Kak Awwa. Aku pergi dengan senyum lebar kat kereta kancil aku. Sedang menunggu Cik Abe ensem yang nak menguji aku tu.

Soalan pertama dia tanya "kereta sendiri ke?"

"Ya kereta sendiri, cik ke puan"? Jawabku puan hehehe...

Aku masuk kereta laraskan tempat duduk pasang tali pinggang keledar, betulkan cermin, wiper, hazard light dll. Alahai JPJ muka kemain baiknya... orang Ipoh.

" Tak payah chek2 lah kak start enjin jalan je, ok kita pergi ke jalan tiga ya"...Jalan yang senang aku ingat....

Alamak mudahnya.......sedangkan aku belajar dengan cikgu nak gi jalan raya kena chek macam2 benda(terutama sekali Cikgu Abu). Bagusnya dia ni alhamdulillah. Jalan terus ke jalan raya signal awal2 lagi dah bagi, maklumlah takut di potong markah.

Dalam perjalanan....

"Akak kenapa tak pakai tombol kat stereng untuk senang lah sikit, ke akak lebih selesa macam ni je" .

"Owh lebih selesa begini je"....

Dalam hati "erm Cikgu Kem kata JPJ ni senyap je macam patung". Aku dengan berhati2 drive melalui jalan berbukit, berlopak turun naik bukit, jumpa dua tiga orang budak yang sedang bermain dengan basikalnya. Aku tanpa rasa takut slow dan sangat berhati-hati.

Tester ni suka sembang nasib baik tak terlepas jalan ni. Pertanyaan banyak sangat.

"Apa yang paling akak susah nak buat"'.

"Takde apa yang susahnya kalau dah biasa macam ni semuanya ok je, walaupun orang lain rasa tak ok".

"Alhamdulillah kalau dah ada tangan, bayangkan orang yang takde tangan susahnya."

Kata Cikgu Kem kalau tersilap tak lepas handbrake gagal tp JPJ tu siap berkata lagi.

"Lepas handbrake tu kak".(Terlupa nak lepas handbrake masa nak jalan tadi).

Hah...... tu laH banyak sangat tanyanya sampai aku terlupa nak lepas handbrake bilA sampai di jalan raya...lori pulak banyak sangat.

"Bila dah ok jalan ya". Macam cikgulah pulak dia ni. Cikgu Kem kata JPJ tak bagitau apa2 kalau kita buat silap sekalipun dia akan senyap, dia cuma tulis je tp hari ini semuanya Allah permudahkan alhamdulillah.

"Boleh bagi no kereta tak kak".

"Erm minta maaf le tuan saya terlupa, tak hafal". Hahahah malunya aku sebab tak ambik kisah tentang nombor kereta. Aku cuma ingat no awalnya sahaja aduyai...

Seterusnya tibalah ke jalan penamatnya.

"Akak lulus ya alhamdulillah".....


Giliran abelah pulak.... pun lulus juga... seminggu lagi dapatlah lesen P. Cuma kena berhati2 takut ada mata demiritlah pulak......


Wajah2 sugul

Kesiannya kat adik2 dua orang ni gagal parking atas bukit. Dia menyalahkan kereta kerana kereta yang tak ok bagi kat dia. Kataku sabarlah dik nanti buat lagi. "Erm duit lagi tu kak. "Sedihlah saya kak, matanya merah sedikit....sian kat dia...

Yang sorang lagi pulak, "dapat JPJ orang Kelantan bengkeng nak mampus". Silap sikit di jerkah di tengking......sian nasib dia memang tak baik...alhamdulillah nasib kami baik. Thank you Allah....

Berakhirlah cheriter aku g belajar memandu....lepas ni berani ke aku nak balik kg? Jauh tu. Kata Cikgu Kem kalau jgn tak drive nanti takut pulak......

Kepada Cikgu2 yang banyak menolong terutama sekali Cikgu Nan( banyak menolong aku di hari test), Cikgu Abu(pun time ni dah ok dah) yang serius mukanya. Cikgu Kamal yang kelakar( banyak bersabar dengan aku), kenangan di Harmony tetap dalam lipatan memori. Tak lupa untuk Cikgu Niza......untuk agent aku Kak Rodziah dan anak2nya..............

Orang lain blik di hantar agent, tp kami berdua walaupun baru lulus test, jumpe JPJ di tengah jalan buat muka selamba je sebab diaorang tau kitaorang baru je lulus huhuhu. Rasa lega benar, rasa terlepas dah satu bebanan. Insya Allah tahun hadapan anak aku Hafiz pula pergi belajar memandu.

2 comments:

Tahniah Dik..Tuhan permudahkan urusan kita..Alhamdullilah.

terima kasih kak hani...setiap kesulitan itu ada kemudahannya...