andai ini takdirnya utkku

Friday, September 16, 2011

open house

Hari ini dua jemputan open house aku tak p, bukan tak sudi tetapi tiada kawan untuk menemani aku ke sana. K.Haida jiran aku tu taulah bila dah suami dia pulang dari Penang nak jalan sana sini. Hanya dialah jiran yang terbaik kat sini, nak pergi mengaji dengan dia...nak gi beli pasu bunga, pokok bungapun dengan dia. Oleh kerana diapun tak ada kawan dia akan ajak aku bila nak kemana-mana. Akupun begitu juga. Itulah rasa segan sangat bila nak pergi sorang diri. Kalau jemput abe sekali oklah juga ada teman. Kekadang tertanya juga aku.....sampai bila aku hendak mengharapkan Kak Haida...sedangkan dia tak lama lagi akan pindah ke Penang. Aku harus ke sana ke mari sendiri juga. Lainlah kalau aku ni ramai anak sudah pasti merekalah akan menjadi teman aku....

Open house

Kekadang tertanya2 juga, open house sana sini selepas raya patut ke? Masa aku kecik2 dulu open house ni cuma di hari raya sahaja iaitu hari raya pertama selepas orang balik dari masjid, lepas tu kalau orang nak datang di persilakan walaupun cuma di jamu dengan ketupat dan ikan masin. Rumah sentiiasa terbuka, jiran2 tanpa di jemput akan datang berziarah. Tetapi zaman sekarang mesti berjemput, kalau tak di jemput pendek kata jiran2 pun segan nak datang termasuklah akupun tak pergi kalau tak di jemput. Kenapa begitu jadinya? Beraya di kampung lebih seronok berbanding beraya di bandar.....

Ya le aku faham orang di bandar ni kerja n kalau raya pula balik kampung. Untuk meraikan kawan2 atau jiran2 depa adakan rumah terbuka. Kadang terpk2 jugaklah aku di kejiranan aku ni seperti berlumba-lumbalah pulak. Tuan rumah akan beli perhiasan atau apa sahaja untuk mencantikkan rumah. Juadah tak usah nak cakaplah banyaknya. Roti jala, nasi dagang, laksa, pulut kuning dll. Hai.... kat manalah nak isi lagi tu?

Yang tak buat rumah terbuka ni hanya aku je sebabnya sorang2 tak larat nak masaklah. Sebelum puasa dah panggil jiran2 baca yassin kat rumah, jadi tu pun memadailah. Insya Allah kalau ada rezeki tu boleh le nak meraikan kawan2.

Kemusykilan...kenapa masa bulan ramadhan tidak ada open house untuk berbuka? Kan time tu orang lapar dan dahaga. Sekarang ni kalau nak tengok lemang dll dah tak mau...tp bila dah orang jemput pergilah juga. Puasapun tak habis berganti lagi, nak buat macam mana open house punya pasal. Kalau tak pergi nanti kecik atilah pulak diorang.

Dulu lain sekarang lain, kalau dulu barang murah tp duit susahnya nak dapat. Sekarang ni kalau nak bagi duit raya kat bebudak mana ada seringgit dua rm 10. Kalau kita bagi rm1 depa akan kata seringgit je? Kalau dulu aku dapat sepuluh sen, lima puluh sen, kalau dapat rm 1 wah tu kemain banyak tu.Tak salah open house tp berpada2lah, janganlah kalau tak mampupun nak buat juga. Kalau tak silap tahun lepas bunyi2nya masuk bulan Zulkaedahpun masih belum habis lagi open house. Punyalah sakan beraya....
So pk2lah n kalau nak lebih detail bacalah majalah Solusi keluaran terbaru....

0 comments: