Thursday, August 9, 2007

~Suntikan semangat buatku~

Sudah terlalu lama impian ini aku pendamkan. Setiap kali selepas solat aku selalu memohon kepada Allah semoga segala impianku tercapai jua. Akhirnya Allah telah makbulkan permintaan aku. Syukur kepada-Mu yang tidak terhingga Ya Allah. Di saat aku berduka lara Engkau berikan aku anugerah ini.

Sebelum ini aku memandang penuh sayu bila mana diriku tidak di pedulikan. Orang lain ramai teman aku tidak, berbagai kata-kata semangat dan sanjungan yang di berikan kepadanya tetapi aku hanya memandang sepi. Aku berjauh hati..tetapi aku bersyukur kerana tanpa aku sedari aku yang membangkitkan semangat itu. Aku tidak perlu untuk menerima sanjungan, pujian atau simpati dari sesiapa. Tetapi akulah yang perlu menyanjungi diriku sendiri, akulah yang mesti menyuntik semangat OKU BOLEH ke dalam diriku. Ya Allah besarnya anugerah yang Engkau berikan kepadaku. Sudah banyak air mataku tumpah takala aku di beri kata-kata suntikan semangat dari beberapa hamba-MU ya Allah. Di saat aku tidak ada keyakinan diri aku di hadiahkan dengan kata-kata ini aku beryukur pada-Mu. Aku tidak pernah mengiktirafkan apa yang ada padaku...aku berdosa ya Allah. Tapi Engkau Maha pengasih lagi Maha pengampun. Semuanya ini kerana anugerah dari-MU ya Allah. Aku bermohon Ya Allah berikanlah aku ilham...aku bermohon kepada-MU.


~Bakat tu Allah je yang tahu. hatta orang putih pun bagi tahu jangan cakap tak de bakat berniaga. sebab semua orang dianugerahkan dengan kepandaian dalam semua bidang. terpulang macam mana kita nak arahkan akal dan hati untuk menjayakannya.

~kalau seribu kali awwa cakap tak de bakat.. memang tak de bakat la jawab nya. tapi cuba pujuk hati dan kuasai akal dengan bagi tahu kita akan mencuba, insyaAllah.. akan berjaya.

orang2 yang berjaya tu semua bukan kerana lahir daripada keluarga yang bijak pandai atau kaya raya. tapi mereka pandai menguasai akal. mereka manfaatkan akal sepenuhnya. sikit pun mereka tak bersikap negatif. sebab sikap negatif umpama duri. biarpun sudah dicabut, ia akan tinggalkan kesan luka pada tubuh. so buat apa nak lukakan diri sendiri. selalu amalkan berfikiran positif. saya bukan nak ingatkan awwa sahaja tetapi nak ingatkan juga diri saya yang selalu sangat alpa.

awwa amat2 beruntung sebab tak perlu pening kepala memikirkan hal kerja. awwa mesti kuatkan semangat untuk duduk depan komputer dan mula menulis. ingat tak apa yang awa tulis kat relexjap dulu? semua posting tu kalau ada, awwa ambil balik dan baca. dari situ kita boleh kembangkan jalan ceritanya.


~awwa, dalam novel tak de yang tak logik..awwa tengok buku harry potter. semua itu imaginasi... tapi jualannya jutaan naskah. jalan ceritanya lagi tak logik tau...

jangan pandang rendah dengan keupayaan diri. awwa perlu yakin dengan gaya awwa menulis. kalau kak......????. sekali pandang dah kata awwa berbakat.. takkanlah awwa nak kata awwa tulis macam rencana lagi.

jangan lemahkan diri sendiri. awwa kena suntik kata-kata motivasi kat diri sendiri. saya hanya mampu memberi dorongan, galakan dan perangsang... tapi awwa yang kena bangun dan bergerak.

lepas ni jangan rasa tulisan awwa macam tulisan rencana. sebab awwa sebenarnya memang ada bakat menulis.

saya akan betulkan ejaan dan tata bahasa je tapi jalan cerita awwa saya tak kacau. kalau ada sebarang masalah bagi tahu saya ya...

kalau boleh salin emel saya atas kertas dan tampal pada dinding. pandang kata-kata saya ini sebagai sumber semangat untuk awwa.

insyaAllah... Allah tak hampakan orang yang berusaha...aminnn.

salam sayang teramat sayang, sayang, sayang sangat kat awak! - lia


~ kak...???.... kata, ayat awwa ok.. dia tak payah nak tolong. dia kata awwa gifted. awwa faham tak? maksudnya awwa ada bakat menulis. dia cakap depan saya, suami dia, photografer dan senior saya kak.... masa tu kan.. saya rasa ralat sangat sebab awwa tak de. kalaulah awwa dengar apa yang dia puji pasal tulisan awwa... sure time tu awwa boleh berdiri tanpa perlu pakai tongkat. awwa... awak tu berbakat sangat2 tau... awwa je yang tak sedar. tapi saya dah lama sedar sejak saya baca tulisan awwa dalam relexjap.. dunt give up sis!

~ sms dari Kak......??Salam, sampaikan salam akak pada dia, dia dah sambung menulis? pesan pada dia jgn give up

~ sms...Dari Kak.....???.Cerita dia, ada cerita,boleh diperbaiki, boleh tahan utk penulis baru.

~Sms dari kak...???? Jangan give up menulis...

Alhamdulillah aku akan teruskan usahaku yang telah lama aku pendamkan. Biar kritikan atau apa saja aku akan teruskan demi mencapai impianku. Insyaallah Allah akan menolongku.

Di saat aku lemah longlai ada insan yang sudi menghulurkan bantuan. Itu merupakan anugerah dari Allah. Itulah suamiku selalu berkata, di saat orang lain tidak mempedulikan kita, Allah ada, insyaallah akan ada pertolongan dari-Nya. Usahlah berkeluh kesah. Bermohonlah kepada-NYA.

Semalampun seharian aku berborak dengan Epel, dia juga banyak memberi suntikan semangat buatku. Terima kasih wahai teman, kalian ada di saat aku berduka. Apa lagi yang mampu aku berikan melainkan hanya sebuah doa semoga kehidupan kalian mendapat kebahagiaan dunia dan akhirat begitu jugalah aku mengharapkan semoga kalian sentiasa mendoakan aku.

I'ktiraf~ Hadad Alwi

Ilaahi lastu lilfirdausi ahlan
walaa aqwaa 'alannaaril jahimi
Fahabli taubatan waghfir dzunubii
Fa Innaka ghoofiruddzambil 'adziimi

Dzunuubi mitslu'a daadir rimaali
Fahablil taubatan yaa dzaljalaali
Wa'umrii naaqishun fiikulliyaumi
Wa dzambii zaa-idum kaifahtimali
Ilahi 'addukal 'aashi ataaka
muqirrn biddzunuubi waqad da'aaka
Fa In taghfirfa anta lidzaaka
Wa in tadrud faman 'arjuu siwaaka

I'ktiraf - Raihan

Wahai Tuhan ku tak layak ke syurga Mu
Namun tak pula aku sanggup ke neraka Mu

Ampunkan dosa ku terimalah taubat ku
Sesungguhnya Engkaulah Pengampun dosa-dosa besar

Ila hilis tu lilfirdausi ahla
Wala aqwa alnnaril jahim
Fahabblitau batau wafir zunubi
Fainnakarob firul zanbi azim

Dosa-dosaku bagaikan pepasir di pantai
Dengan rahmat Mu ampunkan daku Oh Tuhan ku

Wahai Tuhan selamatkan kami ini
Dari segala kejahatan dan kecelakaan

Kami takut kami harap kepada Mu
Suburkanlah cinta kami kepada Mu

Akulah hamba yang mengharap belas dari Mu


0 comments: