Thursday, August 30, 2007

~Tarikh-tarikh penting dalam hidupku~

31 Ogos 2007

Assalamualaikum.....Hari ni merupakan hari kemerdekaan negara kita Malaysia yang tercenta. Malam tadi tengok jugalah percikan bunga api yang berkilauan . Tak taulah datang dari arah mana, tengok kat halaman rumahku. Datang arah Petaling Jaya ni lah kot. Kalau dah tinggalkan tempat ini tak dapatlah nak tengok kilauan bunga api lagi.....cantik sungguh. Tak taulah samada ini kali terakhir aku melihat kilauan bunga api yang cantik kat sini atau sebaliknya.

Hari ini juga merupakan hari ulang tahun sahabatku Lia. Bertuah dia kerana dilahirkan pada 31 ogos.

Pagi tadi terlepas tengok perarakan di siaran langsung di Tv. Bukan tak ingat tetapi banyak kerja..orang lain sambut merdeka pergi jalan situ sini, aku dengan famili bergotong royong bersihkan halaman rumah yang teruk ni. Hilangkan stress keluar peluh dan dapat melihat pepohon hijau yang menjadi hobiku...sejuk mata memandang..

Cerita semalam

semalam 30 ogos 2007, anak buahku yang berada di Port klang datang secara mengejut. Kasihan berkilo-kilo makan langsat kerana dia sudah lupa jalan ke rumahku, maklumlah sudah dua tahun tidak jengukku. Hmm bertuahnya anakku ini. Udah ler gitu no hpku pun dia tak ada. Baik punya budak. Tapi walau bagaimanapun aku happylah juga kerana sudah lama saudara maraku tidak menjenguk aku di sini.... yang datang hanyalah teman-teman Internet yang sudah ku anggap sebagai saudaraku. Mekasihlah wahai teman semoga persahabatan kita sampai ke keahir hayat..

sebaik saja anak buahku bertemuku dia terkejut giler. "Hmm, maksu awatnya kelabu asap sekarang ni? tak macam dulu lagik duk BCH kemain putih melepak". Hahaha banyak putih laa ko memanglah dah kelabu asappun.

"Biasalah maksu mu ni suka berjemur panas berkebun bunga dan lalang hihihi...dah nak dekat tiga tahun, sebabnya dah lama jadi puteri lilin kat BCH, maklumlah rumah flet nak keluar segan ramai orang..duk sini takdak sapa yang nak tengok aku, nak bertongkat ke apa takde siapa nak tengok. Itulah untuk hilangkan tension,stress aku mencabut rumput, tengok pokok dan menyangkul (kalau tak larat berdiri, duduk) walaupun tak bersih 100% tapi oklah jugak. Memang bertuahnya budak ni sebab dah lama tak datang jenguk mak menakan dia...dah tu tak tanya khabar pulak aku ni hidup lagi ke dah mati. Bertuah sungguh........


3 September 2007 Isnin

Tak taulah nak cakap apa betapa berdebarnya hati seorang ibu bila pertama kali menghadapi anak yang bakal mengambil peperiksaan UPSRnya. Barangkali itulah juga debaran dari ibu bapa. Tapi aku ni lain sikitlah...sebab berdebar takut anakku tak boleh jawab dalam UPSRnya nanti. Alahai...anak yang nak periksa emaknya pulak yang kalut. Bila ku lihat anakku relex aje. Entahlah..walau apapun keputusan aku redha. Sudah ku buat yang terbaik semampuku...selebihnya aku berserahlah kepada Allah s.w.t. Memandangkan aku hanya ada seorang anak saja inilah kali pertama dan terakhir anak periksa UPSR. Tapi tak mengapalah rezeki masing-masing. Berusaha dan tawakal kepada Allah s.w.t insyaalah berjaya. Andai sebaliknyapun aku redha...jalannya masih terbentang luas lagi...mudahan kau berjaya nak, andai sebaliknya cuba lagi....


0 comments: